Blogit

Blogit15.09.2020

Miten puhutella työnhakijaa?

Työnantajamielikuvan rakentaminen ja työnantajana itsestään kertominen voi joskus olla haastavaa. Rekrymarkkinoinnin tueksi pitäisi tuottaa materiaalia ja tietoa, joka puhuttelee työnhakijaa ja saa hakijat kiinnostumaan juuri minun organisaatiostani työnantajana. Kunta-alalla tämä haaste kasvaa vielä paljon suuremmaksi, koska organisaatiot ovat erittäin suuria, toimialoja on useita, toimialojen sisällä toimii useita yksiköitä ja vieläpä työtehtäviä ja ammattinimikkeitä on tuhansia. Usein tämä johtaa siihen, että rekrymarkkinoinnin tueksi tehtävät sisällöt alkavat kertoa samaa tarinaa, kuin muukin organisaation viestintä. Työnhakijalle kerrotaan mm. millainen kaupunki tai kunta on tai mitä siellä voi tehdä, kun työnhakijaa kiinnostavat monesti ihan eri asiat. Hakijaa kiinnostaa kyseinen työpaikka ja juuri se työyhteisö, mihin hän on hakemassa.

Unohda organisaatio hetkeksi

Jotta työnhakija voi hakea töihin organisaatioon ja tiettyyn yksikköön, täytyy hänen ensiksi tietää, millainen se on. Etenkin jos halutaan tavoittaa passiivisia työnhakijoita. Jotta passiiviset työnhakijat voivat reagoida ja ruveta tutustumaan avoimiin työpaikkoihin, täytyy heidän saada ärsyke tähän jostain kanavasta, kuten sosiaalisesta mediasta, tapahtumista tai vaikkapa paikallislehdestä. Kun tämä ärsyke on saatu, pitää hakijalle pystyä kertomaan, millainen työpaikka on kyseessä, jotta hän voi etsiä tietoa kyseisestä paikasta ja varmistua siitä, että sinne kannattaa hakea töihin.

Kun potentiaalinen hakija etsii tietoa, ei häntä kiinnosta kuulla millainen kaupunki tai kunta on kyseessä. Häntä kiinnostaa millaista on arki kyseisessä työyksikössä ja miten työntekijät siellä viihtyvät. Kaikki kaupungin tarjoamat hienot ulkoilumaastot, liikenneyhteydet ja palveluntarjonta ovat totta kai iso plussa, mutta eivät ensisijaisesti se mitä työnhakija etsii. Hänelle pitää pystyä kertomaan millaista on olla töissä vaikkapa Tölikän kunnan hyvinvointipalveluissa tai Puusaaren sairaalan osastolla 55. Tämän tiedon tuottamiseen tarvitaan sisältöä, jonka avulla se saadaan mahdolliseksi.

Lue myös: Rekrytointimarkkinointi - yhä tärkeämpi osa rekrytointeja

Panosta monipuoliseen sisältöön

On ollut mahtavaa nähdä, miten monissa kuntaorganisaatioissa viestintä ja rekrytointi ovat tehneet paljon yhteistyötä sisällöntuottamiseksi. Monissa organisaatioissa käytetään paljon videoita ja kuvia tukemaan rekrytointimarkkinointia ja työnantajamielikuvan rakentamista. Jotta työpaikan arjesta ja työkavereista voidaan kertoa työnhakijalle, pitää sisältöä tuottaa jatkuvasti. Kun työnhakija etsii tietoa työpaikasta, voidaan sisällön avulla kertoa monia häntä kiinnostavia asioita. Ja parasta on, että tämä voidaan tehdä tulevien työkavereiden kertomana. Yleensä hakijaa kiinnostaa nimenomaan työkavereiden mielipiteet ja ajatukset työpaikasta, eikä yleinen markkinointiviestintä.

Ole näkyvillä jatkuvasti

Sisältö itsessään ei riitä, vaan sen tulee olla myös näkyvillä eri paikoissa. Esimerkiksi Kuntarekry.fi -sivusto on hyvä paikka tavoittaa aktiivisia työnhakijoita. Kun taas sosiaalisen median kanavat toimivat hyvinä paikkoina tavoittaa passiivisia työnhakijoita. Luotua sisältöä, oli se sitten videoita, blogitekstejä tai uratarinoita, tulisi jatkuvasti nostaa esiin eri kanavissa. Jos sisällöt unohtuvat verkkosivuston syövereihin tai niitä nostetaan vaikkapa vain yhden kerran, eivät ne tavoita enää uutta väkeä, vaan jäävät passiiviseksi sisällöksi, jota ei löydetä enää verkkosivuilta. Rekrymarkkinointi ja työnantajamielikuvan luominen on jatkuvaa työtä ja sitä pitää tehdä myös silloin kuin rekrytoinnit eivät ole aktiivisia, koska jos aloitetaan vasta samaan aikaan kun tietty rekrytointi on alkamassa, ollaan jo auttamattomasti myöhässä.

Tavoittaaksemme passiivisia työnhakijoita panostamme myös me Kuntarekryssä jatkuvasti sisällöntuotantoon omissa kanavissamme, jotta voisimme tavoittaa myös kunta-alasta ei niin tietoisia työnhakijoita. Autamme myös asiakasorganisaatioitamme näkymään Kuntarekryn kanavissa ja esimerkiksi joka maanantai nostamme esiin yhden työnantajan Tutustu työnantajiin -kampanjoissamme. Ja yllättäen tutkittaessa markkinointidataamme, nämä sisällöt ovat myös olleet usein viikon kiinnostavimpia sisältöjä. Lisäksi pyrimme tuottamaan työnhakijoille sopivaa materiaalia työnhaun tueksi sekä tuomaan esille monipuolisesti erilaisia kunta-alan työpaikkoja. Emme tiedä onko tämä paras tapa parantaa kunta-alan mediaseksikkyyttä, mutta ainakin me kovasti yritämme. Jos kaipaat apuja tai sinulla on ideoita, miten rekrytointimarkkinointia ja kunta-alan vetoa työnhakijoiden keskuudessa voidaan parantaa, laita meille viestiä ja katsotaan voitaisiinko sitä kehittää yhteistyössä.

Lue myös: Sosiaalinen media rekrytoinnin työkaluna

Ota yhteyttä