Blogit23.02.2022

Mobiiliystävälliset työpaikkailmotukset

Työpaikkoja selataan entistä enemmän mobiililaitteilla. Tablettien ja älypuhelimien osuus Kuntarekry.fi -sivuston vierailijoista oli viime vuonna n. 59 % ja tänä vuonna tuo trendi näyttäisi jatkuvan pienessä kasvussa. Sinänsä teknologisesti tämä ei teille rekrytoijille aiheuta mitään toimenpiteitä, koska Kuntarekry on rakennettu täysin responsiiviseksi. Kuitenkin muutamia asioita on, joita kannattaa ottaa huomioon, kun mietitään työpaikkailmoitusten näkymistä mobiililaitteilla.

Työpaikkailmoituksen teksti

Työpaikkailmoitusten teksteihin tarvitaan informaatiota, jotta hakija voi ymmärtää, mistä tässä työpaikassa on kyse. Kuitenkin kannattaa huomioida, että mobiililaitteilla tekstin jaotteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Jos teksti on pitkä ja yhtä pötköä, niin sen lukeminen pienemmällä ruudulla voi olla hyvinkin haastavaa. Mobiililaitteella tekstit silmäillään helposti läpi, ilman että niihin paneudutaan suuremmin, joten huomioi myös tämä, kun suunnittelet tekstit rakennetta.

Mobiililaitteilla työpaikkailmoituksen teksti ei myöskään näy heti kokonaan, vaan siihen tulee mukaan ”Näytä lisää” -painike, jotta myös muut työpaikan kannalta oleelliset tiedot, kuten hakuaika ja palkkaus saadaan helposti näkymään mobiilissa. Tästä syystä työpaikkailmoituksella kannattaa myös pohtia se, että tuo hakijan kannalta oleellisimman tiedon esiin jo heti työpaikkailmoituksen alussa. Näin hakija kiinnostuu lukemaan myös pidemmälle.

Lue myös: Työpaikkailmoituksen kehittäminen

Kuvat ja videot mobiiliystävällisiksi

Kuvia ja videoita kannattaa aina hyödyntää mahdollisuuksien mukaan työpaikkailmoituksella. Voit lisätä työpaikkailmoitukselle kuvan suoraan rekrytointijärjestelmästä (jos tätä ominaisuutta ei ole teille aktivoitu, voit käydä itse laittamassa sen päälle rekrytointijärjestelmän asetuksista tai laittaa meille viestiä tuki@kuntarekry.fi ja me aktivoimme sen teille). Kuvien osalta kannattaa painottaa sitä, että kuvasta käy myös ilmi organisaation brändi ja mielellään niin, että se liittyy kyseiseen työtehtävään. Kaikkiin ilmoituksiin ei tietenkään voi löytää juuri sopivaa kuvaa, mutta kannattaa kuitenkin aina ottaa huomioon, että kuva kertoo organisaation brändiviestiä.

Kuvien koko kannattaa myös varmistaa, jotta ne mahdollistavat esimerkiksi työpaikkailmoituksen jakamisen kätevästi sosiaalisiin medioihin. Vaakamuodossa oleva kuva toimii yleensä mobiilissa paremmin kuin pystykuva. Facebookin ja Linkedinin suosittelema kuvakoko on 1200px x 628px, ja kun käytät tätä kuvakokoa, niin työpaikkailmoituksen jakaminen suoraan ilmoitukselta sosiaaliseen mediaan onnistuu hyvin ja kuva ei skaalaudu miten sattuu. Kuvakoko on siis erittäin merkityksellinen asia ja se kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon.

Videoiden lisääminen onnistuu Youtube, Vimeo tai Dreambroker upotuksien avulla ja ne skaalautuvat mobiiliin erittäin hyvin. Video tulee näkyviin työpaikkailmoituksen yläreunaan. Tässä kannattaa myös huomioida, että jos teillä on käytössä juuri tuohon työpaikkaan sopiva video, kuten vaikkapa samanlaisissa tehtävissä toimivan henkilön uratarina, niin niitä kannattaa myös käyttää rekrytoinneissa aktiivisesti. Tai samalla tavalla hyödyntää aktiivisesti myös organisaation videoita, joissa kerrotaan teistä työnantajana.

Lue myös: Kuvat ja videot osana työpaikkailmoitusta

Varmista myös löydettävyys

Aktiiviset työnhakijat etsivät töitä työnhakuportaaleista, mutta nykyään kilpailu tekijöistä on kovaa, joten kannattaa huomioida myös passiiviset työnhakijat ja pyrkiä olemaan aktiivisesti esillä eri kanavisssa. Yksi keino on pohtia esimerkiksi työpaikkailmoituksen tai oman urasivun näkyvyyttä hakukoneissa, eli niiden teksteissä ja vaikkapa työtehtävän ammattinimikettä pohtiessa kannattaa miettiä, millä avainsanalla työnhakijat voisivat löytää työpaikkailmoituksen hakukoneissa.

Toinen tapa varmistaa löydettävyys on markkinoida työpaikkojaan ja itseään työnantajana sosiaalisissa medioissa. Näitä selataan myös aktiivisesti mobiililaitteilla, joten passiiviset työnhakijat voidaan hyvin tavoittaa sellaisista kanavista, joita he itse käyttävät aktiivisesti. Siksi myös aiemmin mainittu kuvakokojen huomioon ottaminen kannattaa tehdä jo rekrytoinnin suunnitteluvaiheessa. Markkinoimalla työpaikkailmoitusta tai omaa urasivua, organisaatio tavoittaa selkeästi enemmän työnhakijoita, kuin vain odottamalla aktiivisia hakijoita. Kaikkia työpaikkailmoituksia ei toki voi mainostaa, joten kannattaa tutkia työpaikkailmoitusten analytiikkaa ja panostaa mainontaa etenkin sellaisiin tehtäviin, joiden kävijämäärä ja hakemusmäärät ovat vähäisemmät.

Lue myös: Kuinka lisätä omaa näkyvyyttä työnantajana

Jos kaipaat apuja mobiiliystävälliseen rekrytointiin tai näkyvyyden lisäämiseen, niin laita meille viestiä ja keskustellaan aiheesta tarkemmin.

Ota yhteyttä