Blogit24.02.2020

Ovatko tekstiviestit antiikkia?

Ilmoitustaulu, höyryposti, savumerkit, faksi, tekstiviesti mitä näitä antiikkisia viestintävälineitä nyt olikaan. Hetkinen, milloin tekstiviestikin päätyi tuonne listalle? ”Kamoon ei kai nyt ketkään muut kuin isovanhemmat laita tekstareita?”, saattaa sanoa tätä lukeva milleniaali. Mutta mitä sanovat viestinnän ammattilaiset?

Älylaite löytyy liki jokaisen työikäisen kädestä ja Internettiä sillä hipaisulaitteella selailee 75% Suomen väestöstä.1 Internettiä käyttää päivittäin liki 99% 16-44 vuotiaista ja 82% 55-64 vuotiaista. Suosituinta puuhaa Internetissä 2018 oli edelleen tiedon etsintä ja pankkipalvelut sekä yhteisö- ja pikaviestipalveluiden käyttö. Suosituimpien listalle on noussut myös työnhaku2 ja yhä useampi vastaa myös yhteisöpalvelun keskeiseksi käyttötarkoitukseksi työhön tai ammattiin liittyvän toiminnnan.3 Myös Suomen kuntasektorilla työpaikkojen keskeiseksi selailuvälineeksi on noussut älypuhelimet (42.2%) ja prosenttiosuus on tasaisessa kasvussa.4

Kun työnantaja haluaa tavoittaa työntekijän, tulee siis ensimmäisenä varmistaa, että viestii siten, että vastaanottaja voi käyttää ensisijaisesti mobiililaitettaan viestin vastaanottamiseen ja lukemiseen. Kuntarekry-palvelussa työnhaku mobiililaitteella on ollut mahdollista jo viiden vuoden ajan ja on siten jo arkipäivää. Mutta miten työnantajana voit tehokkaasti varmistaa, että työnhakija myös löytäisi ja reagoisi työtarjoukseen?

Nykyiset älypuhelimet pursuvat toiminnallisuutta sekä käyttäjien itse lataamia ohjelmia, mutta edelleen varmin ja tehokkain tapa tavoittaa ihminen, niin Suomessa kuin maailmalla, on lähettää tekstiviesti. Tekstiviestisovellus löytyy oletuksena jokaisen puhelimen aloitusnäytöltä ja tekstarin lukuaste on korkea.

Lue myös: Automatisoitu tekstiviestihaku säästää aikaa, hermoja ja rahaa sijaisrekrytoinnissa

Tekstiviesti on reaaliaikaisesta verkkoyhteydestä riippumaton (välityskeskus varmistaa viestin läpimenon) ja se on erittäin tietoturvallinen tapa viestiä. Tekstiviestisovellus löytyy jokaisesta puhelimesta ja saapuvien tekstiviestien lukuaste on ylivoimaisesti paras verrattuna muihin viestintäkanaviin. Tekstiviestien lukuaste on Euroopassa n.90%.5 Tekstiviestitse lähetetty viesti tulee huomioiduksi.

Yksityishenkilöiden välinen viestiminen on siirtynyt voimakkaasti pikaviestimiin, joiden kirjo (whattsapp,messenger,snapchat,wechat,skype,hangouts) vain kasvaa ja erilaistuu. Pikaviestinbuumin myötä niissä liikkuvat viestimäärät ja ”kissavideot” ovat radikaalisti nousseet, mikä on ollut omiaan myös laskemaan yksittäisten viestien lukuastetta.

Samaan aikaan tekstiviestien osalta häly on vähentynyt ja se on tasaisesti kasvattanut suosiotaan viranomais- ja yritysviestinnän ammattimaisena kanavana, olipa kyse lääkäriajan varmistamisesta, työpaikkatarjouksesta tai viranomaisviestinnästä. Tänä päivänä tekstiviestin vahvuus on myös sen ytimekkään lyhyt sisältö.

Kuntarekry –palvelussa työnantaja voi helposti hyödyntää tekstiviestejä osana työnhakijaviestintää. Tekstiviestit auttavat parantamaan työnhakijaviestinnän laatua ja nopeuttavat rekrytointiprosessin vasteaikoja. Miten?

Tekstiviestit varmistavat nopean vuorovaikutuksen työnhakijan kanssa. Rekrytoija voi varmistaa tekstiviestiprosessin avulla yksittäiselle työnhakijalle haastatteluajan ja –paikan tai viestiä yhdellä kertaa kymmenille kesätyöhakijoille valintaprosessin tilanteesta lähettämällä heille personoidun tekstiviestin. Tekstiviestin avulla saavutat varmimmin työnhakijat, mikäli rekrytointiprosessissa on tullut muutoksia, esim. ”Hei, olemme jatkaneet hakuaikaa työtehtävään n. Käy tutustumassa työpaikkaan https://www.kuntarekry.fi...”

Tekstiviestisijaishaku poistaa tarpeen soittokierroksille ja edesauttaa sijaisrekisterin säilymisen ajantasaisena. Automatisoidun tekstiviestisijaishakuprosessin avulla esim. rehtori tai palvelukeskuksen sijaisvälityksen rekrytoija voi käynnistää ja ajastaa työnhakijoille lähtevät keikkatyötarjoukset ja samalla aikaa säästyy muihin työtehtäviin.

Tekstiviestisijaishaku –prosessi hoitaa automaattisesti mm.

  • keikkatyötarjoukset esivalituille sijaiskanditaateille rekrytoijan haluamassa laajuudessa ja aikaikkunassa,
  • kiinnittää valitun sijaisen keikkaan,
  • viestii valitulle sijaiselle tarkemmat ohjeet
  • ilmoittaa sijaista tarvitsevalle esimiehelle kuka sijainen sijaisuuteen on kiinnitetty
  • viestii laadukkaasti myös ei-valituille sijaisille
  • kirjaa automaattisesti em. työnhakijaviestinnän järjestelmään ja
  • päivittää sijaiselle keikkatyöhistorian

Tekstiviestisijaishaun avulla kuntarekry- palvelua käyttävät organisaatiot löytävät sijaisen keskimäärin 22 minuutissa.6

Tekstiviestien hyödyt pähkinäkuoressa:

  • Mahdollistaa nopean vuorovaikutuksen työnhakijoiden kanssa
  • Ylivoimaisen korkea saapuneiden viestien lukuaste
  • Tehostaa rekrytointiprosessia
  • Yksilöllinen, erottaa organisaatiosi massasta
  • Kustannustehokas ja tietoturvallinen

Haluatko kokeilla tekstiviestejä? Ota yhteyttä

Lähteet

1) https://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_tie_001_fi.html
2) https://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_tau_012_fi.html
3) https://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_tau_021_fi.html
4) kuntarekry.fi palvelun käyttäjien päätelaitteet 2018
5) https://www.business.com/articles/6-reasons-brands-should-start-using-sms-marketing/
https://www.esendex.co.uk/blog/post/what-is-the-open-rate-for-sms-in-2018/
https://www.salesforce.com/blog/2016/11/sms-marketing.html
https://mobilemarketingwatch.com/eretailers-text-consumers-or-risk-irrelevancy-in-2017-69642/
6) kuntarekry.fi kansallinen ”sijainen löytynyt” -tilastoaineisto 2015-2019