Blogit

Blogit24.02.2020

Työntekijän sitoutuminen alkaa rekrytointivaiheessa

työntekijän sitoutuminen

Työntekijän sitoutuminen ja oman soveltuvuutensa tarkastelu kyseiseen organisaatioon alkaa jo paljon ennen kuin hänet on palkattu. Usein se alkaa jo paljon ennen kuin hän on lähettänyt ensimmäistä hakemustaan. Pohjatöiden tekeminen sitoutumiselle kuitenkin alkaa siinä vaiheessa, kun hän on ensimmäistä kertaa yhteydessä organisaatioonne työnhakijana. Tässä vaiheessa sinulla on mahdollisuus luoda odotukset ja aloittaa luottamuksen rakentaminen mahdollisen uuden työntekijän kanssa.

Hoida rekrytointiprosessi kunnolla

Hoitamalla rekrytointiprosessin huolella, luot organisaatiostasi asiantuntevan ja luotettavan kuvan. Muista tiedottaa kaikkia rekrytointiprosessiin osallistuvia henkilöitä prosessin kulusta ja hoida myös kielteisten päätösten tiedottaminen kunnialla. Mikään ei aiheuta niin paljon negatiivistä kuvaa rekrytointivaiheessa kuin huonosti hoidettu hakijaviestintä. Panosta siis hakijakokemukseen ja hoida hakijaviestintä kunnolla.

Pidä sitoutuminen mielessä koko rekrytointiprosessin ajan

Työnhakija kysyy yhden ratkaisevan kysymyksen itseltään rekrytointiprosessin aikana. Haluanko työskennellä täällä? Sinun tehtäväsi rekrytoijana on luoda mielikuva ja saada henkilö vastaamaan KYLLÄ. Luo siis organisaatiostasi miellyttävä, mutta realistinen kuva ja odotukset työntekijälle. Älä ylimaalaa tai kaunistele asioita, vaan ole avoin ja rehellinen. Ne ovat paremmat askeleet oikeaan suuntaan.

Rekrytointiprosessin aikana voit myös miettiä, miten tämä henkilö sopii yhteen muun tiimin kanssa. Joskus asenne ja sopivuus, voivat olla tärkeämpiä palasia kuin työkokemus ja historia. Jos koet, että henkilö sopeutuu tiimin jäseneksi hyvin, helpottaa se myös hänen sitoutumistaan.

Lue myös: Hakijakokemus ja sen vaikutus työnantajamielikuvaan

Osoita millainen rooli uudella työntekijällä on

Älä ainoastaan kerro työnkuvasta ja organisaatiosta. Kerro ennemmin millainen mahdollisuus henkilöllä on vaikuttaa omaan työnkuvaansa ja miten hän voi parhaiten menestyä kyseisessä tehtävässä. Luo hänelle realistinen kuva organisaationne toiminnasta, sekä myös tulevaisuuden näkymistä. Kehittymismahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät motivoivat uutta työntekijää ja niiden avulla hän myös sitoutuu organisaatioon sekä yhteisiin tavoitteisiin.

Pidä ovi avoinna

Joka kerta rekrytoinnissa suuri osa henkilöitä joutuu pettymään. Usein täytettäviä paikkoja on vain yksi. Hoitamalla rekrytointiprosessin kunnolla jätät henkilöille kuitenkin positiivisen kuvan organisaatiostasi. Jos ja kun uusia mahdollisuuksia organisaatiossasi aukeaa, pidä nämä henkilöt mielessä. He voivat hyvinkin innostua ja olla valmiita yrittämään uudelleen.

Lue myös: Miten vaikuttaa työntekijän sitoutumiseen

Tutustu rekrytoinnin asiantuntijapalveluihin

Lue lisää aiheista

Jaa kirjoitus