Referenssit29.03.2022

Joensuun kaupunki - rekrymarkkinoinnilla lisää näkyvyyttä ja osaajia

rekrymarkkinointi kokemuksia joensuu

Joensuun kaupungilta löytyy monenlaisia työtehtäviä ja kaupunki onkin Pohjois-Karjalan kasvukeskuksena yksi alueen suurimpia työllistäjiä. Tämä näkyy siinä, että rekrytointeja on vuosittain paljon ja monilla eri aloilla. Pääsääntöisesti Joensuun kaupunki on saanut tehtäviinsä hyvin hakijoita, mutta viime aikoina haasteet ovat alkaneet näkyä etenkin tiettyjen asiantuntijatehtävien rekrytoinneissa. Olemme päässeet syventämään yhteistyötä Joensuun kaupungin kanssa rekrytointimarkkinoinnin saralla ja pääsimme haastattelemaan henkilöstön kehittämispäällikkö Päivi Tolvasta yhteistyöstä ja sen sujumisesta.

-Joensuun kaupungilla henkilöstöpalveluissa töitä tehdään melko pienellä, mutta sitäkin innokkaammalla ja sinnikkäämmällä joukolla, joten työtehtävät kaikilla ovat hyvin moninaiset. Henkilöstöhallinnossa hoidetaan luonnollisesti moninaisia henkilöstöhallinnon tehtäviä, kuten palvelussuhde-, työhyvinvointi-, rekrytointi- ja palkitsemisasioita, kuten myös mm. osaamisen kehittämiseen ja osallisuuteen liittyviä asioita. Koska tiimimme on melko pieni, kovin tarkkoja työnjakoja meillä ei voi olla, vaan teemme kukin tarpeen mukaan kaikkea, mitä milloinkin on työn alla. Toki esim. palvelussuhdetiimimme hoitaa pääasiassa palvelussuhdeasioita jne. Rekrytoinnit ja rekrytointimarkkinointi on yksi osa-alue, jota olemme kehittäneet viime vuosina, aloittaa Päivi.

- Pääsääntöisesti rekrytointeihimme on ollut hyvin hakijoita, mutta viime aikoina haasteita on näkynyt erityisesti joissakin asiantuntijatehtävissä, joihin ei aina välttämättä saada riittävästi hakijoita. Tästä syystä hakuaikoja on voitu joutua jatkamaan tai laittamaan tehtäviä uudelleen hakuun. Perinteisen rekrytointikanavien lisäksi hankimme lisänäkyvyyttä eri kanavilta ja teemme tiivistä yhteistyötä työnantajamielikuvan luomisessa kaupungin viestinnän ja eri yhteistyötahojen kanssa.

Yhteistyön syventämistä

Joensuun kaupunki on jo usean vuoden ajan julkaissut kaikki työpaikkailmoituksensa mm. Kuntarekry.fi -sivustolla, joten yhteistyö ei ole uutta. Rekrytointimarkkinoinnilla haluttiin kokeilla jotain uutta ja yhteistyö on sujunut hyvin, vaikka joskus kampanjat toteutetaankin nopealla aikataululla. Kampanjoiden ydintavoitteena on totta kai saada lisää hakijoita, mutta Joensuussa on myös haluttu lisätä näkyvyyttä ja luoda positiivista mielikuvaa kaupungista työnhakijoiden keskuudessa.

- Rekrytointimarkkinointi ja positiivisen työnantajamielikuvan luominen on välttämätöntä, että hakijat löytävät meidät, erotumme joukosta ja että hakijat innostuvat hakemaan työpaikkojamme. Kaikki työpaikkamme imuroituvat myös Kuntarekryn sivuille, joten meillä on kokemusta jo pitkältä ajalta yhteistyöstä Kuntarekryn kanssa. Kuntarekry tarjosi meille mahdollisuutta pilotoida markkinointikampanjaa, joten tartuimme tilaisuuteen. Yhteistyö Kuntarekryn porukan kanssa on mutkatonta, rentoa, joustavaa, iloista ja ennen kaikkea nopeaa ja tehokasta! He reagoivat toiveisiimme erittäin nopeasti.

- Kampanjat ovat sujuneet erinomaisen hyvin! Yleensä saamme idean rekrytoinnin tehostamiseen vasta siinä vaiheessa, kun olemme jo käynnistämässä rekrytointia. Kuntarekry on erittäin nopeasti ja joustavasti tehnyt meille kampanjan demoversion ja olemme saaneet kampanjan käyntiin hyvin nopealla aikataululla, jopa samana tai viimeistään seuraavana päivänä! Kampanjan jälkeen olemme saaneet kattavan raportin kampanjan onnistumisesta.

- Toivottavasti nämä kampanjat ovat lisänneet hakijoiden joukossa positiivista mielikuvaa Joensuun kaupungista työantajana. Olemme saaneet palautetta, että Kuntarekryn kampanjat ovat erottuneet joukosta myönteisellä tavalla ja olleet kivoja ja rentoja. Tulemme varmasti jatkamaan yhteistyötä, toteaa Päivi.

Rekrytointi vaatii enemmän työtä

Kilpailu hakijoista on kovaa ja nykypäivänä rekrytointi vaatii yhä enemmän työtä ja hakijoiden houkuttelu on entistä haastavampaa. Rekrytoijien pitää olla entistä paremmin ajan hermolla. Joensuussa onkin kokeiltu uusia keinoja hakijoiden houkutteluun sekä tehty pitkäjänteisesti työnantajamielikuvatyötä.

- Perinteiset rekrytointimenetelmät eivät nykypäivänä enää oikein tahdo riittää. Nyt on työnhakijoiden markkinat. On jatkuvasti mietittävä keinoja, joilla hakijoiden mielenkiinnon saa heräämään ja heidät hakemaan töitä juuri meidän organisaatiostamme. Totta kai positiivinen työnantajakuva auttaa tässä ja se, että perusasiat organisaatiossa ovat kunnossa ja että olemassa oleva henkilöstö on tyytyväinen työnantajaansa. Toivottavasti nämä kampanjat ovat lisänneet hakijoiden joukossa positiivista mielikuvaa Joensuun kaupungista työantajana.

- Markkinoinnin kohdentaminen oikeille kohderyhmille on erityisen tärkeää. Kampanjan on tietenkin erotuttava kaikesta muusta mainonnasta edukseen, että hakijat pysähtyvät sen äärelle ja lopulta hakevat työpaikkaa. Eli jatkuvaa kehittämistä tarvitaan meiltä kaikilta nykyisissä ja tulevissa rekrytoinnin haasteissa.

- Kannustan ehdottomasti kokeilemaan! Kuntarekryn kampanjat ovat edullisia ja niillä saadaan mukavaa, iloista näkyvyyttä organisaatiolle, lopettaa Päivi.

Haluatko kuulla lisää Kuntarekryn rekrytointimahdollisuuksista?

Ota yhteyttä