Blogit18.12.2024

Kymen Tuen kesätyörekrytoinnit – houkutteleva työnantajakuva ja hakijakokemus suuressa roolissa

Haastattelimme Kymen Tuella rekrytointikoordinaattorina toimivaa Pinja Halttusta. Pinja kertoo heidän vuoden 2025 kesätyörekryistä ja antaa lopussa parhaat vinkit muille rekrytoijille onnistuneisiin kesätyörekryihin.

Kymen Tuki eli Kymenlaakson hyvinvointialueen tuki- ja kiinteistöpalvelut Oy on Kymenlaakson hyvinvointialueen konserniin kuuluva yhtiö, joka tarjoaa yli 600 ammattilaisen voimin monipuolisia sotepela tukipalveluita muun muassa rakennuttamisen, puhtauspalvelujen, kiinteistönhuollon, sisäisen logistiikan, hoitolaitekeskuksen, lääkintätekniikan, kuljetusten sekä toimitilapalveluiden saralla. Kymen Tuki toimii koko hyvinvointialueella - Kotkassa, Kouvolassa, Haminassa, Virolahdessa ja Miehikkälässä.

Miten kesätyörekryt näkyvät Kymen Tuen rekrytoinnin arjessa?

Tulevat kesätyörekrytoinnit näkyvät Kymen Tuen rekrytoinnin arjessa monin tavoin. Koska yhtiön suurin yksikkö on puhtauspalvelut, kesäsijaisten tarve keskittyy myös sinne. Kesätyöhakujen valmistelu alkaa hyvissä ajoin loppusyksystä, jolloin kartoitetaan yksikkökohtaiset kesätyöntekijätarpeet. Tämän pohjalta laaditaan tarkoin suunnitellut hakuilmoitukset.

Kymen Tuella kesätyöhaku konkretisoituu erityisesti rekrytoijan työpöydällä. Rekrytoija suunnittelee haut huolellisesti, toteuttaa tehokkaat rekrytointikampanjat sekä kontaktoi hakijat. Lisäksi hakijaviestintä on tärkeä osa rekrytoijan arkea. Myös esihenkilöillä on keskeinen rooli prosessissa: he tekevät kovasti töitä haastattelemalla hakijoita, tutustumalla heidän vahvuuksiinsa ja tekemällä lopulliset valinnat.

- Tänä vuonna päätimme jakaa kesätyöhakumme kahteen osaan maantieteellisesti: Etelä-Kymenlaaksoon ja Pohjois-Kymenlaaksoon. Molemmissa haussa rekrytointitarve on noin 15–20 henkilöä. Tämä jaottelu auttaa meitä tavoittamaan kohdennetummin hakijoita ja selkeyttämään hakuprosessia, Pinja kertoo.

- Kesätyörekrytoinnit ovat aina intensiivinen mutta palkitseva vaihe vuodessa, jonka onnistuminen mahdollistetaan ennakoinnilla, tehokkaalla aikataululla ja hyvällä yhteistyöllä, hän nostaa myös esiin.

Millaisiin tehtäviin rekrytoitte erityisesti kesätyörekrytoinneissa?

- Tämän vuoden kesätyörekrytointimme kohdistuvat puhtauspalveluihin, jotka ovat keskeinen osa toimintaamme. Rekrytoimme yksikköön siis sairaala- ja laitoshuoltajia. Sairaalahuoltajat työskentelevät sairaalaympäristössä, kun taas laitoshuoltajat huolehtivat muista sote- ja pelastusalan kohteista, kuten terveyskeskuksista ja hoivayksiköistä.

- Kesätyöntekijöiden tehtävät ulottuvat perinteisistä puhtaanapidon tehtävistä myös esimerkiksi ateria- ja vuodehuoltopalveluihin sekä erilaisiin asiakaspalvelutehtäviin. Näillä kaikilla tehtävillä on tärkeä rooli päivittäisessä toiminnassamme, ja ne tarjoavat kesätyöntekijöille arvokasta työkokemusta monipuolisessa ja merkityksellisessä ympäristössä.

Miten olette panostaneet työpaikkojen näkyvyyteen?

- Olemme panostaneet kesähakujen näkyvyyteen ottamalla käyttöön Kuntarekryn tarjoaman lisänäkyvyyden sosiaalisessa mediassa. Tänä vuonna valitsimme kanaviksi Facebookin ja Instagramin. Olemme huomanneet, että tämä tapa tavoittaa mukavasti hakijoita. Kuntarekryn avulla näkyvyyden käynnistäminen on helppoa, ja olemme saaneet käyttää omia video- ja kuvamateriaaleja. Lisäksi olemme saaneet hyödyllisiä vinkkejä Kuntarekryn digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoilta, mikä on ollut tärkeää, jotta kampanjat olisivat sekä meidän näköisiämme, että samalla myös hakijaystävällisiä. Yhteistyö on sujunut loistavasti, Pinja iloitsee.

Miten rekrytointimarkkinointi on vaikuttanut hakijamääriin ja hakijaprofiilien monipuolisuuteen?

- Rekrytointimarkkinointi on vaikuttanut hakijamääriin positiivisella tavalla! Viime vuosina olemme panostaneet aktiivisemmin hakujemme lisänäkyvyyteen, mikä on selvästi kasvattanut hakijamääriä. Perinteisten kanavien, kuten yhtiön omien sosiaalisen median kanavien, lisäksi olemme hyödyntäneet laajempaa ja kohdennettua näkyvyyttä Kuntarekryn tarjoamien palvelujen avulla. Tällainen lähestymistapa on osoittautunut tehokkaaksi!

- Lisänäkyvyys ei ainoastaan tuo enemmän hakijoita, vaan se myös rikastuttaa hakijaprofiilien monipuolisuutta. Kohdennettu markkinointi auttaa tavoittamaan ihmisiä erilaisista ikäryhmistä, osaamisalueista ja taustoista. Tämä monimuotoisuus on meille arvokas voimavara, sillä se tuo uusia näkökulmia, kokemuksia ja osaamista yhtiöön, hän kertoo.

Onko jokin tietty ominaisuus Kuntarekryssä, joka on ollut erityisen hyödyllinen teille?

- Kuntarekryn ominaisuuksista erityisen hyödylliseksi olemme kokeneet uuden Boost-toiminnon, jossa työpaikkailmoituksen lisänäkyvyyden voi tilata suoraan ilmoituksen julkaisun yhteydessä rekrytointijärjestelmän kautta. Tämä tekee lisänäkyvyyden hankkimisesta helppoa ja vaivatonta, ja samalla madaltaa kynnystä hyödyntää tätä tehokasta keinoa tavoittaa laajempi hakijajoukko.

- Toinen erittäin hyödyllinen ominaisuus on mahdollisuus räätälöidä hakulomaketta kunkin rekrytoinnin tarpeiden mukaiseksi. Räätälöidyt lomakkeet auttavat tekemään hakuprosessista hakijaystävällisen, mikä näin rekrytoijan näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää.

Kuinka tärkeänä pidätte työnantajamielikuvan vahvistamista kesätyörekrytoinneissa?

Työnantajamielikuvan vahvistaminen on Kymen Tuessa keskeistä kaikissa rekrytoinneissa, mutta erityisesti kesätyörekrytoinneissa. Näissä hakuprosesseissa työnantajamielikuvan vahvistaminen on olennainen osa houkuttelevaa ja menestyksekästä rekrytointia. Kesätyörekrytoinneissa hakijamäärät ovat usein suuria, ja hakijoiden kokemus rekrytointiprosessista muodostaa heidän ensivaikutelmansa yhtiöstä.

Työnantajamielikuvan vahvistaminen on erityisen tärkeää kesähauissa, koska hakijoiden joukossa on paljon nuoria, joilla kyseessä saattaa olla ensimmäinen kosketus työelämään. Näin ollen positiivisen kokemuksen tarjoaminen vaikuttaa heidän käsitykseensä työelämästä yleisesti ja myös meistä työnantajana, Kymen Tuelta nostetaan esiin.

- Aloitamme vahvistamaan työnantajamielikuvaa jo rekrytointiprosessin alkuvaiheessa. Hakijaystävällinen työpaikkailmoitus ja selkeä hakulomake luovat hyvän ensivaikutelman. Panostamme myös lisänäkyvyyteen ja hakijaviestintään, jotta hakijat tuntevat itsensä huomioiduiksi ja ymmärtävät prosessin etenemisen. Näin hakija tietää tarkasti, mitä tehtävässä odotetaan ja kuka me olemme työnantajana, Pinja sanoo.

- Positiivinen hakijakokemus on tärkeä, vaikka hakija ei tulisikaan valituksi. Hyvä kokemus voi jättää pitkäkestoisen positiivisen vaikutelman, ja nämä hakijat voivat mahdollisesti hakea meille uudelleen tulevaisuudessa tai suositella meitä eteenpäin tutuilleen, hän jatkaa.

Seuraatteko hakijakokemusta?

- Seuraamme hakijakokemusta aktiivisesti hakijakokemuskyselyn avulla, johon jokainen hakijamme pääsee vastaamaan rekrytointiprosessin päätyttyä. Nämä vastaukset ovat meille arvokasta palautetta, jolla kehitetään toimintatapoja entistä paremmaksi!

- Meillä on monia esimerkkejä työntekijöistä, jotka ovat aloittaneet kesätyöntekijöinä ja viihtyneet niin hyvin, että ovat jatkaneet meillä myös kesän jälkeen. Tällaiset esimerkit osoittavat, että olemme onnistuneet luomaan houkuttelevan ja kestävän työnantajamielikuvan. Tavoitteenamme on jatkaa tätä työtä ja varmistaa, että jokainen hakuprosessi rakentaa mainettamme vastuullisena ja innostavana työnantajana!

Miten seuraatte ja mittaatte kesätyörekrytointien onnistumista?

Kymen Tuessa kesätyörekrytoinneissa kirkkaampana tavoitteena on saada kaikki haetut paikat täytettyä. Hakijoilta pyydetään palautetta rekrytointiprosessin päätyttyä, jotta organisaatiolla on mahdollisuus arvioida kuinka hyvin he ovat onnistuneet tarjoamaan selkeän ja hakijaystävällisen kokemuksen. Tämä auttaa Kymen Tuessa tunnistamaan vahvuudet ja toisaalta kehitysalueet tulevia hakuja ajatellen. Seuranta jatkuu perehdytysvaiheessa.

- Perehdytyksen aikana keräämme palautetta työntekijöiltä siitä, miten heidän alkunsa on sujunut ja mihin asioihin perehdytyksessä pitäisi vielä kiinnittää huomiota. Tämä auttaa meitä kehittämään perehdytysprosessia ja varmistamaan, että työntekijät pääsevät hyvin alkuun työssään.

- Lisäksi seuraamme kesätyörekrytointien markkinointikampanjoiden tehokkuutta Kuntarekryn tarjoamien raporttien avulla. Näistä raporteista saamme tietoa sosiaalisessa mediassa pyörivien lisänäkyvyyskampanjoiden näkyvyydestä, toimivuudesta ja muista olennaisista tekijöistä. Näiden raporttien avulla voimme arvioida, kuinka hyvin kampanjat tavoittavat kohderyhmänsä ja tuottavat hakijoita, Pinja kertoo.

Mitä vinkkejä antaisit muille rekrytoijille kesätyörekrytointeihin?

-Kesätyöhaut eivät ole sprintti, vaan maraton! Ne vaativat hyvää ennakointia, joten kannattaa siis aloittaa hakujen suunnittelu ajoissa loppusyksystä ja varmistaa, että hakuprosessi on selkeä ja helposti lähestyttävä. Suosittelen hyödyntämään Kuntarekryn tarjoamia mahdollisuuksia, kuten esimeriksi lisänäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa laajemman hakijakunnan tavoittamiseksi. Hakijaviestintään ei voi koskaan panostaa liikaa, joten pidä hakijat ajan tasalla prosessin etenemisestä ja ole tavoitettavissa. Kerää palautetta prosessin jälkeen ja käytä sitä jatkuvaan kehittämiseen. Viimeisenä muttei vähäisempänä, nauti matkasta!

Lue lisää asiakkaidemme kokemuksia

Asiakastarinat

Haluatko kuulla lisää Kuntarekryn eri mahdollisuuksista rekrytointiprosessin läpiviennissä?

Ota yhteyttä niin kerromme lisää!