Blogit
Loista organisaationa, rekrytoi sijaisia helpommin
Sijaisten rekrytointi akuutteihin keikkoihin eroaa monella tavalla perinteisestä rekrytoinnista. Sijaisten rekrytointi on nopeatempoisempaa ja yleensä sijaisia tarvitaan lyhyempiin keikkatöihin tai sitten pidempiaikaisiin sijaisuuksiin. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla sen vaikeampaa kuin normaalin rekrytoinnin läpivieminen. Pohjatyö niin akuutteihin sijaisuuksiin kuin vakituisiin työsuhteisiin tehdään hyvään henkilöstökokemukseen panostamalla ja pitkäjänteisellä työnantajamarkkinoinnilla.
Rekrymarkkinointi myös sijaisrekrytoinnin tukena
Sijaisten rekrytoinnissa pätee sama kuin perinteisissä rekrytoinneissa, jos työpaikkailmoitusta ei löydetä, ei myöskään voida hakea. Etenkin sijaisrekrytoinnissa ilmoituksen olisi hyvä olla näkyvissä monipuolisesti, sillä yleensä sijaisuuksien hakeminen on nopeampaa kuin pidempiaikaisten työpaikkojen hakeminen. Keikkatöiden markkinoinnissa kannattaa tuoda monipuolisesti esiin niiden hyviä puolia. Monia hakijoita voi kiinnostaa myös mahdolliset pidempiaikaiset työt keikkatöiden jatkona, miten keikkatyöläinen perehdytetään tai miten sijaisuuden aikana voi kehittää osaamistaan tai vaikka tutustua eri toimialoihin.
Rekrymarkkinoinnin näkökulmasta etenkin lyhyempiä sijaisuuksia kannattaa nostaa jatkuvasti esiin esimerkiksi työnantajan omissa somekanavissa sekä pohtia mistä potentiaalisia sijaisia voisi löytää. Hyvä vinkki on esimerkiksi yhteistyö eri oppilaitosten kanssa. Markkinoimalla sijaisuuksia aktiivisesti, varmistat että ilmoitukset tulevat näkyviin mahdollisimman laajalle kohderyhmälle. Tietyillä toimialoilla kelpoisuusvaatimukset voivat määrittää, kuka sijaisuuksia voi tehdä, kun taas toisilla aloilla sijaisten käyttäminen voi olla ainakin kelpoisuuksien osalta vapaampaa. Maksimoi näkyvyytesi rajaamatta kohderyhmää liian tarkasti.
Työntekijäkokemus
Sijaisten rekrytoinnissa työntekijäkokemus korostuu. Sijainen voi hakea paikkaa ja käydä tekemässä vuoron tai kaksi, mutta jos kokemus on huono, ei hän todennäköisesti jatkossa ota vastaan uusia sijaisuuksia kyseisestä paikasta. Pahimmassa tapauksessa tämä huono kokemus voi kuulua kauas. Kun varmistat, että sijaisen kokemus on hyvä, voi hän suositella yksikköäsi myös muille.
Lue myös: Miten tehokas sijaisten hallinta toimii?
Sijaisille omat työpaikkailmoitukset
Sijaisten rekrytoinnin onnistumisessa tärkeää on jatkuvuus, sillä sijaisten rekrytointi on jatkuva prosessi. Näin varmistetaan, että sijaiset voivat hakea keikkatöihin silloin kuin heille itse sopii ja, että sijaisia on käytössä riittävästi, koska tilanteet muuttuvat. Varmista siis, että sijaisrekrytointi-ilmoituksesi ovat ajan tasalla.
Jos teet eri toimialojen sijaisuuksille omat ilmoitukset, voit nostaa niitä esiin ja kohdistaa markkinointiasi tarkemmin tietylle kohderyhmälle, esimerkiksi hoitajille tai opettajille. Ilmoituksissa voidaan kertoa myös kelpoisuusvaatimuksista ja siitä, mitä työtehtäviä kyseiseen sijaisuuteen kuuluu. Näin ollen myös hakijan on helpompi ymmärtää, minkälaisiin tehtäviin hän on hakemassa ja miten toimia hakuprosessin kanssa.
Kaipaatko apuja sijaisrekrytointiin?