Blogit

Blogit25.08.2020

Loista organisaationa, rekrytoi sijaisia helpommin

sijaisten rekrytointi

Sijasten rekrytointi akuutteihin keikkoihin eroaa monella tavalla perinteisestä rekrytoinnista. Sijaisten rekrytointi on nopeampitempoista ja yleensä sijaisia tarvitaan lyhyisiin keikkatöihin tai pidempiaikaisiin sijaisuuksiin. Kuitenkaan sijaisten rekrytoinnin ei tarvitse olla sen vaikeampaa kuin rekrytoinnin läpivieminen muutenkaan. Pohjatyö niin akuutteihin sijaisuuksiin kuin vakituisiin työsuhteisiin tehdään pitkäjänteisellä työnantajamarkkinoinnilla ja henkilöstökokemukseen panostamalla.

Tutustu Kuntarekryn sijaisrekrytointiin

Rekrymarkkinointi myös sijaisrekrytoinnin tukena

Sijaisten rekrytoinnissa pätee sama kuin perinteisissä rekrytoinneissa. Jos työpaikkailmoitusta ei löydetä, ei myöskään voida hakea. Etenkin sijaisrekrytoinnissa ilmoituksen olisi hyvä tulla näkyviin näkyviin useassa kanavassa, koska sen hakeminen voi hyvinkin olla enemmän extempore-hommaa kuin pidempiaikaisten työpaikkojen hakeminen. Keikkatöiden markkinoinnissa kannattaa myös tuoda esiin muitakin puolia kuin pelkkä raha. Monia hakijoita voi kiinnostaa myös mahdolliset pidempiaikaiset työt keikkatöiden jatkona, miten keikkatyöläinen perehdytetään tai miten sijaisuuden aikana voi kehittää osaamistaan tai vaikka tutustua eri toimialoihin.

Rekrymarkkinoinnin näkökulmasta etenkin lyhyempiä keikkatöitä ja sijaisuuksia kannattaa nostaa jatkuvasti esiin esimerkiksi työnantajan omissa somekanavissa sekä pohtia mistä potentiaalisia sijaisia voisi löytää. Hyvä tapa on esimerkiksi yhteistyö eri oppilaitosten kanssa. Rekrytoimalla ja markkinoimalla sijaisuuksia aktiivisesti, varmistat että ilmoitukset tulevat näkyviin mahdollisimman laajalle kohderyhmälle ja mahdollisimman moni voi sijaisuuksia hakea. Tietyillä aloilla kelpoisuusvaatimukset voivat määrittää, kuka sijaisuuksia voi tehdä, kun taas toisilla aloilla sijaisten käyttäminen voi olla ainakin kelpoisuuksien osalta vapaampaa. Etenkin näissä paikoissa, joissa kelpoisuusvaatimukset ovat vapaammat, voit pyrkiä maksimoimaan näkyvyytesi rajaamatta kohderyhmää liian tarkasti.

Työntekijäkokemus

Sijaisten rekrytoinnissa työntekijäkokemus korostuu myös huomattavasti. Sijainen voi hakea paikkaa ja käydäkin tekemässä vuoron tai pari, mutta jos kokemus on huono ei hän ole valmiina ottamaan uusia keikkoja vastaan kyseisessä paikassa. Ja pahimmassa tapauksessa tämä huono kello voi kuulua kauas. Kun varmistat, että sijaisen kokemus on hyvä, voi hän varmasti suositella yksikköäsi myös muille, joiden tietää haluavan tehdä keikkatöitä. Sijaisten rekrytoinnissa myös ”puskaradio” voi olla yllättävän merkittävä kanava.

Lue myös: Miten tehokas sijaisten hallinta toimii?

Sijaisille omat työpaikkailmoitukset

Sijaisten rekrytoinnin onnistumisessa yksi tärkeä keino on jatkuvuus. Sijaisten rekrytointi on jatkuva prosessi. Näin varmistetaan, että sijaiset voivat hakea keikkatöihin silloin kuin heille itse sopii ja, että sijaisia on käytössä riittävästi, koska tilanteet voivat vaihdella ajankohdasta riippuen. Varmista siis, että sijaisrekrytointi-ilmoituksesi ovat ajan tasalla.

Jos teet eri aloille omat ilmoitukset, voit myös nostella niitä esiin ja kohdistaa markkinointiasi tarkemmin tietylle kohderyhmälle. Samalla myös ilmoituksissa voidaan tuoda esille tietyt kelpoisuusvaatimukset ja paremmin mitä tehtäviä tuohon kyseiseen sijaisuuteen kuuluu. Näin ollen myös hakijan on helpompi ymmärtää mihin hän on hakemassa ja miten toimia hakuprosessin kanssa.

Kaipaatko apuja sijaisrekrytointiin?

Ota yhteyttä