Blogit
Hakijakokemuksen mittaaminen ja kehittäminen
Hakijakokemuksesta puhutaan paljon ja nykypäivänä yhä useammat rekrytoijat ovat alkaneet pohtia asiaa ja haluavat tarjota hakijoilleen hyvän kuvan organisaatiostaan. Silti hyvin harvat ovat löytäneet aikaa hakijakokemuksen mittaamiseen ja sen selvittämiseen, miten hakijat oikeasti kokivat hakuprosessin. Näin ollen organisaatio joutuu luottamaan omaan intuitioonsa siitä, että kyllähän me nyt tämä hyvin hoidettiin. Ja varmasti hoidittekin, mutta jos vain eletään siinä uskossa, että tämähän meni nappiin, ei koskaan saada tietoa mitä voitaisiin parantaa ja oltiinko oikeasti niin hyviä kuin luultiin.
Kysy hakijoilta
Yksinkertaisin ja helpoin tapa selvittää, miten hakijakokemus oikeasti näyttäytyi hakijan silmissä, on kysyä hakijalta itseltään. Pyytämällä palautetta ja saamalla kullanarvoista tietoa suoraan niiltä henkilöiltä, jotka ovat ainakin harkinneet teille töihin tulemista, saatte ensikäden tietoa siitä, miten hakuprosessi on mennyt. Tekemällä yksinkertaisen kyselyn jokaisen rekrytoinnin päätteeksi ja keräämällä tiedot yhteiseen paikkaan, voitte tutkia myös pidemmällä aikavälillä, onko rekrytointiprosessin kompastuskiviin osattu varautua tiedon karttuessa paremmin.
Lue myös: Työnhakijakysely ja miten sen avulla voidaan kehittää rekrytointia
Käytä hyödyksi monipuolista dataa
Rekrytoinnista kertyy monenlaista dataa ja sen hyötykäyttäminen on myös yksi askel kohti parempaa hakukokemusta. Esimerkiksi yllä mainittu palautekysely ja siitä kerättävä tieto on myös tätä samaista dataa. Datan kerääminen on usein helppoa ja tämä onkin kenties yksi parhaita tapoja kehittää rekrytointia. Silti datan analysointiin ja sen läpikäyntiin pitäisi pystyä varaamaan aikaa, jotta oikeasti voidaan löytää tärkeää tietoa kehittämisen tueksi. Dataa perkaamalla voidaan löytää niitä kohtia, jotka oikeasti onnistuivat ja missä jäi parantamisen varaan. Data kertoo monia asioita, kuten onko tavoitettu oikeaa kohderyhmää, onko rekrytointiprosessi edennyt riittävän nopeasti ja onko hakijoille viestitty riittävän hyvin.
Lue myös: Miten käyttää dataa apuna rekrytoinnissa
Aloita selvittämällä nykytila
Kun hakijakokemusta lähdetään parantamaan, on hyvä tietää mistä aloittaa ja mitä asioita pitää parantaa. Tähän oiva kysely on työnhakijakysely ja sen avulla rekrytoinnin nykytilan selvittäminen. Kun kysely lähetetään laajemmalle joukolle, esim. viimeisen puolen vuoden aikana teidän organisaatioonne hakeneille, saadaan heti alkuun hyvä määrä tietoa, jota voidaan alkaa analysoida. Mitä enemmän meillä on tietoa käytössä, sen helpompaa sen hyödyntäminen yleensä on.
Kaikkeen tähän tietenkin pitäisi löytää aikaa ja se on juuri se asia mikä on kiven alla. Siihen liittyen olemmekin kehittäneet palvelutarjontaamme ja voimme tehdä näitä asioita puolestanne. Voimme tehdä hakijoillenne työnhakijakyselyn sekä kaivaa Kuntarekry-järjestelmästä dataa, jota voitte hyödyntää rekrytointinne kehittämiseen. Voit tilata ne kätevästi suoraan verkkokaupastamme tai jos haluat kuulla tarkemmin mistä on kyse, niin laita meille viestiä.