Työnantajamielikuvatyö Kymenlaakson hyvinvointialueella käynnistyi maaliskuussa 2023. Kokosimme yhteen työryhmän ja saimme hyvin moniammatillisen tiimin miettimään, miten kehittää mielikuvaamme työnantajamarkkinoinnilla.
Kuten edellisessä blogissa kerroin, meillä oli aika hyvä käsitys siitä, millainen imago Kymenlaakson hyvinvointialueella työnantajana on. Ymmärryksemme työntekijämarkkinatilanteesta oli yhtenäinen, mutta silti työskentely eri toimialojen edustajien kanssa on avannut maineemme haasteita ja myös tuonut esiin monia kehityskulmia. Olemme myös mitanneet kuukausittain hakijakokemusta sekä kvartaaleittain henkilöstökokemusta, jotta ymmärtäisimme paremmin mitä meistä työnantajana ajatellaan.
Kevään tavoitteena oli luoda työryhmälle yhteinen käsitys siitä, miten meidän arvomme ja strategiamme kohtaavat olemassa olevan henkilöstökokemuksen kanssa ja sitä kautta pohtia markkinoinnin ja työnantajaviestinnän näkökulmia. Työryhmän työskentelystä nousi nopeasti esiin muutostarpeet rekrytointi-ilmoituksissa ja olemme Kuntarekryn kanssa yhdessä tuotetuissa kampanjoissa hyödyntäneetkin muun muassa työpaikkasuosittelijoita yksiköiden omasta henkilökunnasta. Tärkeänä koettiin myös henkilökunnan oma ääni työpaikkailmoitusten laadinnassa.
Vaikka keskustelussa on usein noussut esiin organisaation kehittämiskohteita, olemme yhdessä löytäneet myös meidän hyvinvointialueemme jo olemassa olevia vetovoimatekijöitä. Niitä ovat muun muassa:
Työnantajamielikuvatyöryhmän asiantuntijoita kiipeämässä Kouvolan hyppyrimäen portaita osana Sairaalanmäki24h- tapahtumaa.
Työryhmätyöskentelyn edetessä on vahvasti kirkastunut ajatus siitä, ettei koko organisaation kattavalla työskentelymallilla voida palvella kaikkia toimialoja, joita hyvinvointialueeltamme löytyy. Päätimme, että syksyllä jatkamme työskentelyä tiiviimmin toimialoittain, sillä eri aloilla tarpeet työnantajamielikuvatyöskentelyyn ovat erilaisia. Jokaisen tiimin kanssa tullemme laatimaan kvartaalitavoitteet, tavoitteita tukeva markkinoinnin ja sisällöntuotannon suunnitelma, sekä tarkistamme olemassa olevan sisällön, kuten verkkosivujen ajantasaisuuden. Työskentelyämme tulee myös jäntevöittämään tuottavuusohjelma, jonka yhtenä osaprojektina työnantajamielikuvatyö on.
On selvää, että työnantajamielikuvatyöllä ei ratkaista organisaation kaikkia vetovoimahaasteita, vaan kokonaisuutta on tarkasteltava suuremmassa mittakaavassa. Jotta voimme tehdä merkittävää ja tuloksellista työnantajamielikuvatyötä on meidän tehtävä henkilöstön kehittämisen, viestinnän, ja HR:n tiimien kanssa yhdessä saumatonta yhteistyötä edelleen osallistaen koko henkilöstöämme mukaan.
Jos summaisin kuluneen EB- kvartaalin muutamaan pääkohtaan, olisivat ne varmaankin seuraavanlaisia:
Lempeitä syystuulia ja puhtia syksyn vetovoimatyöhön
-Emma
Kymenlaakson hyvinvointialueen työnantajamielikuvatyötä voit seurata instagramissa: kymenhva_rekry
Kirjoittaja Emma Suortti työskentelee rekrytointiasiantuntijana Kymenlaakson hyvinvointialueella. Pääsemme seuraamaan Kymenlaakson hyvinvointialueen työnantajabrändityötä Emman blogien kautta, joita julkaistaan tällä sivustolla 2023-2024.
Haluatko kuulla lisää rekrymarkkinoinnin eri vaihtoehdoista? Ota yhtetyttä niin kerromme lisää tai käy tutustumassa rekrymarkkinoinnin palveluihin.