Referenssit
Keski-Suomen hyvinvointialueella rekrytointimarkkinointi on osa hyvin suunniteltua rekrytointiprosessia
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista ja on Keski-Suomen suurin työnantaja. Organisaatiossa työskentelee noin 12 000 työntekijää ja työpaikkoja on auki jatkuvasti. Työnhakijoiden mielenkiinnon herättäminen erilaisin keinoin on tärkeää, jotta työpaikat saadaan täytettyä ja palvelut pidettyä käynnissä. Rekrytointimarkkinointi ja työnantajamielikuvan rakentaminen on jalkautunut Keski-Suomen hyvinvointialueen rekrytointiyksikön jokapäiväiseen tekemiseen ja myös osaksi laadukasta rekrytointiprosessia.
Laura Röman toimii Keski-Suomen hyvinvointialueella markkinoinnin asiantuntijana rekrytointiyksikössä. Hän hoitaa keskitetysti rekrytointien markkinointia, sekä tekee tiivistä yhteistyötä viestintäyksikön kanssa työnantajamielikuvatyön osalta. ”Jokaisella meidän alan toimijalla rekrytointeja on jatkuvasti käynnissä ja tällä hetkellä on täysin hakijoiden markkinat. Markkinointi on se, millä pystymme erottautumaan ja millä saamme hakijat vierailemaan työpaikkailmoituksilla. Parhaimmassa tapauksessa esimerkiksi mainos sosiaalisessa mediassa riittää siihen, että hakijalla herää mielenkiinto ja hän jättää hakemuksen. Meille on tärkeää, että markkinoinnin avulla pystymme tavoittamaan aikaisempaa enemmän potentiaalisia hakijoita ja varsinkin sellaisia, jotka eivät aktiivisesti seuraa työpaikkailmoituksia”, Laura nostaa esiin.
Keski-Suomen hyvinvointialueella keskitetty rekrytointimarkkinointi on toiminut hyvin ja sen kautta on saatu tehostettua työpaikkojen näkyvyyttä.
”Olemme kokeneet hyväksi asiaksi, että rekrytoinnin tiimin sisällä on yksi henkilö, joka vastaa kokonaisuutena rekrytointimarkkinoinnista. Näin saamme tuloksesta tasalaatuisempaa ja osa-alue on helpommin hallittavissa. Tiedän, että monessa organisaatiossa tämä osa-alue on enemmän viestinnän hallussa tai sitä tehdään rekrytoinnissa niin sanotusti muiden töiden ohessa, mutta oman kokemukseni perusteella suosittelen kyllä meidän mallia muillekin. Tämä järjestely on ollut toimiva siitäkin syystä, että saan tiimin sisällä jatkuvasti tietoa siitä, miten eri rekrytointiprosessit sujuvat tällä hetkellä. Kommunikointi ja erilainen ideoiden pallottelu helpottuu myös kovasti, kun itse rekrytointia tekevät asiantuntijat istuvat viereisessä työpisteessä ”, Laura sanoo.
Kuntarekryn monipuoliset rekrytointimarkkinoinnin työkalut tukemassa operatiivista työtä
Kuntarekryn kanssa tehty yhteistyö on tarjonnut erilaisia työkaluja, joiden avulla Keski-Suomen hyvinvointialueen rekrytointimarkkinointia on ollut mahdollista toteuttaa sekä Kuntarekry-sivustolla, että muissa digitaalisissa kanavissa. Urasivu, eli laajempi työnantajaesittelysivu on ollut käytössä Kuntarekry.fi-sivustolla, ja toiminut houkuttelevana käyntikorttina työnhakijoille kasvattaen tietoisuutta työnantajasta ja samalla rakentanut houkuttelevaa työnantajakuvaa.
”Ihanaa, että meillä on käytössä urasivu, johon saamme visuaalisesti kivalla tavalla luotua sisältöä, jota haluamme kertoa. Lisäksi olemme käyttäneet laajennettuja työpaikkailmoituksia esimerkiksi sosiaalityöntekijöiden kampanjoissa sekä kesätyöilmoituksissa. Koonti-ilmoitusten kautta voimme markkinoida tehokkaammin useita työpaikkoja samalla kertaa. Nämä ratkaisut ovat helpottaneet meidän työtä.”
”Jatkuvat kampanjat sosiaalisessa mediassa ja Googlessa tuovat työpaikoille näkyvyyttä ja kasvattavat organisaation tunnettuutta.”
Jatkuva panostaminen rekrytointimarkkinointiin erilaisin kampanjoin sosiaalisessa mediassa ja Googlessa on tuottanut tulosta. Keski-Suomen hyvinvointialueella on huomattu, että työpaikat, joiden markkinointiin on panostettu, ovat saavuttaneet paremmin potentiaalisia työnhakijoita. Konkreettisesti tämä näkyy työpaikkailmoitusten kävijämäärien nousussa ja usein myös hakijamäärien kasvuna.
”Kampanjat tavoittavat potentiaalisia työntekijöitä jopa kymmenkertaisesti verrattuna niihin työpaikkoihin, joita ei markkinoida. Kävijöitä tulee selkeästi enemmän työpaikkailmoitukselle. Lähtökohtaisesti jos markkinointiin oikein kunnolla panostetaan, niin kyllä se aika usein näkyy myös hakemuksien määrässä. Myös esihenkilöiltä on tullut positiivista palautetta markkinoinnin tuottamiin tuloksiin ja Kuntarekryn kustannustehokkaisiin ratkaisuihin”, Laura kertoo rekrytointimarkkinoinnin positiivisista vaikutuksista, jotka näkyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen arjessa.
Räätälöityä ja nopeaa palvelua
Laura on ollut tyytyväinen yhteistyöhön Kuntarekryn kanssa. Palvelu on ollut nopeaa ja joustavaa, ja rekrytointimarkkinoinnin kampanjat on saatu käyntiin tehokkaasti. ”Yhteistyö on sujunut hyvin ja palvelu on ollut meidän tilanteeseemme ja tarpeeseen personoitua. Saamme usein tiedon markkinoitavista työpaikoista melko lyhyellä varoitusajalla. Näissä tilanteissa kampanja tulee saada käyntiin nopeasti.”
Kuntarekry tarjoaa valinnanvaraa kampanjoiden mainosten ja laajennettujen työpaikkailmoitusten toteuttamiseen. Asiakas voi tuottaa kampanjoiden sisällöt itse, tai vaihtoehtoisesti rekrymarkkinoinnin asiantuntijat tuottavat sisällöt toiveiden mukaan. Kuntarekryn kautta saa aina avun tekniseen toteutukseen, sillä kampanjat julkaistaan Kuntarekryn mainostyökalujen kautta. ”On ollut hyvä, että tarjolla on sekä ”avaimet käteen” -paketti, että mahdollisuus toteuttaa sisältöjä myös itse. Tykkään rakentaa kampanjasivun, kuvat ja tekstit itse ja Kuntarekryn asiantuntija julkaisee kampanjan haun käynnistyttyä”, Laura sanoo. Kampanjan päätyttyä kampanjasta toimitetaan kattava raportti. Laura on kokenut, että valmiit raportit helpottavat huomattavasti omaa työtä ja raportilta näkee oleelliset tulokset kampanjan tehokkuudesta.
”Kuntarekry on hyvä kumppani, josta saa myös tukea ja osaamista niihin alueisiin, joita ei välttämättä vielä hallita omassa organisaatiossa.”
Laura kannustaa kokeilemaan Kuntarekryn eri työkaluja työnantajamielikuvan rakentamiseen ja rekrytointimarkkinointiin liittyen, ja kysymään rohkeasti neuvoa ja vinkkejä Kuntarekryn asiantuntijoilta eri vaihtoehdoista. ”Kuntarekryn asiantuntijoilta löytyy paljon tietoa sekä kuntasektorin ominaispiirteistä, että siitä, mitkä markkinointikeinot ja -kanavat toimivat minkäkin kohderyhmän kanssa parhaiten. Tärkeää on tehdä yhteistyötä myös henkilöstön ja esihenkilöiden kanssa, jolloin markkinoinnin sisällöstä saadaan oikeasti aitoa. Kokonaisuutena työnantajamielikuvan kehittäminen on pitkä prosessi, joten siihen kannattaa varautua. Kuntarekry kuitenkin tarjoaa hyviä työkaluja ja keinoja siihen, miten sitä kehittämistä voidaan viedä pikkuhiljaa eteenpäin.”