Blogit
Kuinka lähettää ei kiitos -tieto hakijalle
Yksi rekrytointiprosessin vaikeimmista vaiheista lienee ehdokkaiden hylkääminen ja heille siitä viestiminen. Varsinkin kun hyviä hakijoita on paljon. Kuitenkin tämän ”Ei kiitos” –viestin lähettäminen on tärkeä osa työnantajamielikuvan rakentamista sekä parempaa hakijaviestintää. Kukaan ei pidä ehdokkaiden hylkäämisestä, mutta se on osa prosessia. Siksi se kannattaa tehdä myös vastaanottajalle mahdollisimman kivuttomaksi. Tässä muutamia vinkkejä.
Älä laita samaa viestiä kaikille
95% hylkäämisviesteistä alkaa sanoilla: "Kiitos mielenkiinnostasi, tällä kertaa valintamme ei kohdistunut sinuun." Ja oikeastaan myös päättyy siihen. Tämä ei oikeastaan auta hakijaa millään tavalla. Pyri viestimisessä mahdollisimman henkilökohtaiseen otteeseen. Kerro viestissä myös syy hylkäämiselle, koska se auttaa hakijaa kehittämään itseään jatkossa.
Lue myös: Hyvä hakijaviestintä - parempi hakijakokemus
Ole avuksi
Palautteen antaminen ehdokkaalle kertoo, miten hän voisi jatkossa onnistua paremmin työhaussa. Kerro mikä hakijassa oli hyvää ja missä olisi kehittämistä. Hän varmasti arvostaa rakentavaa palautetta, josta on hänelle apua tulevaisuudessa. Jos hakija on lahjakas, mutta ei ehkä sopiva sinun organisaatioosi tai tiimiisi, vinkkaa häntä ottamaan yhteyttä muihin organisaatioihin tai johtajiin, joihin hän voisi sopia paremmin.
Tarjoa hakijalle myös mahdollisuus soittaa ja keskustella hakuprosessista. Sen avulla voitte molemmat saada paljon hyvää keskustelua aikaiseksi ja oppia toisiltanne.
Pyydä myös itse palautetta
Mahdollista hakijalle palautteen antamisen mahdollisuus. Sen avulla pysyt vuorovaikutuksessa hakijan kanssa ja saat tietoa, miten itse voisit kehittää rekrytointiasi. Vaikka hakijaa harmittaa hylätyksi tuleminen, on hän varmasti valmis antamaan myös palautetta. Älä kuitenkaan tee niin, että pyydät itse palautetta, mutta et ole sitä itse valmis antamaan. Tämä ei aiheuta kovin positiivista kuvaa hakijalle.
Älä viivyttele
Kun tiedät, että hakija ei ole jatkossa, kerro se hänelle heti. Mikään ei ole rekrytointiprosessissa niin inhottavaa kuin epätietoisuus. Samalla vapautat hakijan hakemaan uusia paikkoja, eikä hän jää turhaan odottamaan ja toivomaan parasta. Jos rekrytointiprosessi viivästyy jostain syystä, ilmoita myös tästä hakijoille ja vähennät epätietoisuutta.
Paras tapa ehdokkaan hylkäämiseen on olla rehellinen ja mennä suoraan asiaan. Jos aikasi riittää, hoida keskustelu mieluiten puhelimitse. Joka tapauksessa mahdollista vuorovaikutus ja avoin keskustelu sinun ja hakijan välillä. Hoitamalla myös kielteiset päätökset hyvin, jätät hakijalle hyvän kuvan organisaatiostasi ja kenties muutaman vuoden kuluttua hän päättäkin hakea uudestaan ja onkin paras vaihtoehto.
Lue myös: Tarjoatko hyvä hakijakokemuksen?