Rekrytoinnin suunnittelu

Opettajien rekrytoinnit alkavat – ota ainakin nämä vinkit talteen

Alkuvuosi ja kevät ovat julkisella sektorilla totutusti kiireistä rekrytointiaikaa. Ja kuten joka vuosi, myös tänä vuonna opettajarekrytoinnit, jotka lähestulkoon kaikille kunnille, kaupungeille kuin ammatillisille oppilaitoksillekin ovat ne suurimmat rekrytointiponnistelut, ovat starttaamassa.

Vuoden 2023 rekrytointien lukuja

Opettajarekrytointien laajuudesta kertoo viime vuoden opetuspuolen rekrytointien ja hakemusten määrät Kuntarekryssä. Vuonna 2023 avoimia opettajien työpaikkoja Kuntarekryssä oli huimat 12 110 ja hakemuksia näihin tuli yhteensä 93 262 kappaletta.

Opettajarekryt ovat massarekrytointeja jo pelkästään avoimien paikkojen ja hakemusten määränkin perusteella. Rekrytointien onnistumisen takaamiseksi on myös hyvä ottaa huomioon rekrytointien suuruus rekrytoinnin eri osa-alueilla.

Tavoita useammat hakijat kerralla

Yhdellä organisaatiolla voi olla avoinna satoja opettajille tarjolla olevia työpaikkoja, joten kävijöiden saaminen näihin kaikkiin voi olla työn ja tuskan takana. Lisäksi sisällöt ovat monissa työpaikkailmoituksissa hyvin samankaltaiset, joten kohderyhmän puhutteluun on hyvä miettiä myös muita keinoja.

Aiempien vuosien opettajarekrytoinneissa tehokkaaksi keinoksi on todettu opettajille kohdennettu oma sivusto, johon voidaan tuoda opettajille kohdistetut työpaikat. Opettajasivu on siis käytännössä kuin urasivu, mutta sen sisällöt suunnitellaan ja toteutetaan opettajakohderyhmälle ja sitä voidaan hyödyntää vain sen aikaa, kun rekrytoinnit ovat käynnissä.

Jotta opettajasivusta saadaan paras hyöty irti, on sen tueksi tärkeää tehdä myös markkinointikampanja, jonka avulla tavoitetaan kohderyhmään sopivia henkilöitä ja saadaan liikennettä sivustolle. Kun sivuille löytää enemmän potentiaalisia hakijoita, kasvaa myös todennäköisyys sille, että hakijamäärät kasvavat ja saadaan rekrytoitua enemmän osaavia tekijöitä.

Lue myös: Näin markkinoit organisaatiosi kesätyöpaikkoja tehokkaasti

Huomioi myös hakijakokemus

Koska kyseessä on massarekrytointi tarkoittaa se myös sitä, että kaikille hakijoille ei voida tarjota henkilökohtaista palautetta ja hakijakokemuksen osalta joudutaan pohtimaan parhaita käytäntöjä, niin että hakijoita voitaisiin palvella tasavertaisesti ja tarjota laadukas kokemus.

Yksi keino tähän on videohaastattelut, joiden avulla voidaan nauhoittaa haastattelukysymykset etukäteen ja hakijat voivat vastata niihin omalla ajallaan. Tämä säästää rutkasti sekä haastattelijoiden, että hakijoiden aikaa.

Lue myös: Videoista monipuolista apua rekrytointeihin

Automatisoidut hakijaviestit Kuntarekrystä mahdollistavat hakijoiden pitämisen ajan tasalla helposti. Suunnittele hakemuksen jättämisen jälkeen ja hakuajan päättymisen jälkeen lähtevät viestit, niin että niissä kerrotaan hakijoille tärkeää lisätietoa rekrytointiprojektin etenemisestä. Näin ollen myös osa tiedottamisesta hoituu mahdollisimman automaattisesti.

Koska hakijoita on paljon, on myös huomioitavaa se, että hakemusten käsittelyssä voi kestää. Hyödynnä järjestelmän tarjoamia apuja mahdollisimman tehokkaasti. Järjestelmässä on paljon opettajille hakulomakkeen kysymyksiä, joiden avulla myös hakijoiden tarkastelua voidaan toteuttaa tehokkaammin.

Haluatko apuja opettajarekrytointeihin?

Ota meihin yhteyttä ja katsotaan, miten teidän opettajarekryistä voitaisiin saada paras hyöty irti!

Ota yhteyttä

Kirjoittaja:

Kalle Matihaldi

Rekrymarkkinoinnin palveluomistaja, Grade Solutions

kalle.matihaldi(at)fcg.fi

Grade Solutionsin rekrymarkkinointipalveluista vastaava Kalle on intohimoinen digitaalisen markkinoinnin moniosaaja, jonka takataskusta löytyy vahva Kuntarekryn tuntemus. Se mitä Kalle ei osaa, sitä ei tarvita. Kolmen lapsen isä viihtyy vapaa-aikana golfmailan varressa ja jääkiekkokaukalon lämpiössä.