Blogit
Organisaatiokulttuuri rekrymarkkinoinnin veturina
Positiivisen organisaatiokulttuurin luominen ja ylläpitäminen ovat yksi keskeisimpiä askelia kohti onnistunutta rekrytointimarkkinointia. Ostan itse ajatuksen nimenomaan aitouden kautta: kun tiimissäni on tarve uudelle käsiparille, haluan mukaan henkilön joka oikeasti haluaa tekemisiin meidän kanssamme. Keskiverto maapallon asukki viettää kuta kuinkin kolmasosan unten mailla, kolmasosan kotona ja viimeisen kolmasosan töissä. Minä ainakin haluan viettää oman kolmasosani ihmisten kanssa ympäristössä, joka on meille sopiva ja jossa tulemme toimeen keskenämme.
Miten hyödyntää organisaatiokulttuuria rekrymarkkinoinnissa?
Teillä on organisaatiokulttuuri: valjasta se käyttöösi ja käytä sitä osana rekrymarkkinointiasi. Kerro kanavissasi mitä teillä tehdään, mitä teillä tapahtuu, ketä teillä on töissä. Näytä että teillä eletään, koetaan, tunnetaan. Olemme kaikki enemmän kuin vain ykkösiä ja nollia – sehän on selvää. Osoita, että olette yhteisö jossa työnhakija voi nähdä itsensä, osana teidän organisaatiokulttuurianne, toimimassa teidän kanssanne. Vietättekö aikaa yhdessä vapaalla? Hyvä, kerro siitä. Nauratteko kahvitauolla hyville ja huonoille puujaloille? Loistavaa, näytä tämä myös potentiaalisille hakijoillesi.
Olet kuitenkin syvissä vesissä, jos yrität markkinoida organisaatiotanne jonakin mitä se ei ole. Valheelliset väittämät ja taivaanrannan maalailu hakijoille eivät kestä kauas: saatat ehkä saada lukuisia hakemuksia mutta totuus paljastuu viimeistään ensimmäisenä työpäivänä. Ennemmin tai myöhemmin hakijat kaikkoavat, jos et lunasta lupauksiasi jotka olet heille antanut. Ole toimissasi aito, mutta tavoitteellinen.
Kohdista viestisi kohderyhmän mukaan
Kaikille ei maistu kahvi, toiset haluavat colaa – ja se on ihan okei! Oleellista kuitenkin olisi että löydät joukosta ne jotka haluavat juomaan nimenomaan sitä mitä teillä tarjotaan. Arvioi kriittisesti mikä on kohderyhmänne, kenelle haluatte sanomaanne kertoa. Mistä löytyvät hakijat, jotka ovat kiinnostuneet teistä? Mitä medioita he käyttävät, mistä heidät tavoittaa? Tämä ei tarkoita pelkästään itse työpaikkailmoituksia, sillä työnhakijoita on myös passiivisia. Joudut rekrymarkkinoinnissasi panostamaan työnantajamielikuvaanne jatkuvasti. Tavoitteenasi on, että uutta tekijää kaivatessasi potentiaaliset hakijat tietävät jo teidän olevan mielenkiintoinen, mahdollisesti juuri hänelle sopiva kohde. Mistä viestisi tavoittaa heidät silloinkin kun he eivät ole aktiivisesti hakemassa uutta työpaikkaa? Esimerkiksi jokin sosiaalinen media voi olla teille hyvinkin houkutteleva markkinoinnin kohde, sillä meistä lähes jokainen käyttää vapaa-ajallaan jotain sosiaalista mediaa.
Suositusten voima
Kunta-alalla haaste oman organisaatiokulttuurin markkinoinnista ja näyttämisestä korostuu entisestään, sillä organisaatiot ovat suuria ja yksiköitä on paljon. Käytä kuitenkin rekrymarkkinoinnissa yksiköiden työntekijät hyödyksi – ihmiset rakastavat suosituksia. Kuka voisikaan kertoa paremmin millaista on olla varhaiskasvatuksen opettajana Puukkolan päiväkodissa, kuin työntekijät itse? Kun nykyiset työntekijät kertovat aidosti omista kokemuksistaan omasta arjestaan, kulttuuristaan, on hakijankin helpompi asettaa itsensä kyseisen työntekijän paikalle. Myy hakijalle mielikuva millainen hänen kolmasosansa voisi teillä olla.
Se kolmasosa on tärkeä, henkilökohtainen ja uniikki. Mitä sinä kertoisit omastasi?
Lue myös: Rekrymarkkinoinnin kehittäminen
Jos haluat vaihtaa ajatuksia rekrymarkkinoinnista tai jutella millaisia haasteita teillä on ollut rekrytoinnissa ja voisiko rekrymarkkinoinnista olla niihin apua, varaa alla olevasta painikkeesta 30 minuutin maksuton etätapaaminen.