Blogit

Blogit06.10.2021

Tapahtui Kuntarekry-päivässä

Jos et päässyt mukaan, tai haluat verestää muistojasi, tervetuloa yhteenvedon pariin!

Tapahtumassa oli mukana reilu sata henkilöä ja päivän aikana päästiinkin kuulemaan näkökulmia ja ajatuksia monenlaisista organisaatioista. Päivä avattiin johtajamme Misa Leiberin toimesta ja hän herätti osallistujat päivän rekrytointiteemaan käymällä läpi tulevaa soteuudistusta ja sen mahdollisia vaikutuksia organisointeihin ja rekrytointeihin. Muutoksia tulee, mutta Kuntarekry pysyy ja tukee niin kuntaorganisaatioiden kuin hyvinvointialueiden rekrytointia. Asiakkuusvastaavamme ja muut kuntarekryläiset auttavat teitä muutoksessa ja sen läpiviennissä.

Kuntarekry.fi -sivuston kehitys

Kuntarekry.fi -sivuston kehittämisestä vastaava Anne-Mari Mourukoski esitteli millaisia uudistuksia Kuntarekry.fi -sivustolle on tehty tämän vuoden aikana ja mitä on tulossa lähitulevaisuudessa. Uutuuksista voisi mainita organisaation sijaisrekisterisivun, anonyymirekryn ja työ/virkasuhteiden hakupainikkeet sekä hakuvahdin kehitystoimenpiteet. Voit lukea uudistuksista tarkemmin täältä. Tulevia uudistuksia ovat mm. sivuston visuaalisen ilmeen päivittäminen, visailutyökalu sekä urasivun kyselymahdollisuuksien lisääminen.

Rekrytointijärjestelmän tulevat uudistukset

Tuotejohtaja Jari Lepistö ja tuotepäällikkö Pauliina Niiranen esittelivät rekrytointijärjestelmämme tulevaisuuden suuntia. Tämän vuoden aikana on tuotu järjestelmään erityisesti asiakkaiden toivomia toiminnallisuuksia, kuten erilaisia sähköpostiherätteitä, liitetiedostokentän nimeämismahdollisuus ja hakuajan päättymisen oletusajankohdan muokkaamismahdollisuus.

Pidemmälle tulevaisuuteen katsoen suunnitelmissa ovat muun muassa haastattelukalenteri, hakijaportaalin uudistus sekä erilaiset dashboardit tukemaan rekrytointia niin yksittäisen rekrytoijan kuin myös johdon ja kehittämisen näkökulmasta. Varsinkin haastattelukalenterin yleisö otti riemukkaasti vastaan, joten jäämme innolla odottamaan milloin se näkee päivänvalon.

Riston johdolla viimeisempien uudistusten kertaamista

Risto aloitti puheenvuoronsa hyvin toteamalla, että jonkun toisen mielestä pieneksi luokiteltu uudistus saattaa toiselle olla todella suuresti työhön vaikuttava muutos. Näinhän se tosiaan on ja on hyvä muistaa että Kuntarekryä käyttää todella erilaiset organisaatiot ja myös käyttäjäryhmiä on hyvinkin erilaisia. Aina henkilöstä joka rekrytoi kerran vuodessa, henkilöön jonka työpäivä kuluu lähes sataprosenttisesti Kuntarekry-järjestelmän parissa.

Meidät yllätti yhden uudistuksen suosio. Rekrytointijärjestelmästä otettaviin asiakirjatulostuksiin on aiemmin ääkköset tulostuneet erilaisina merkkijonoina, ja nyt muutimme niin että ääkköset tulostuvat asiakirjan nimeen ihan ääkkösinä. Tämä uudistus aiheutti spontaaneja iloisia kommentteja yleisöstä. Risto kertoi lisäksi muun muassa sijaisen aktiivisuuteen vaikuttavien kriteerien muutoksista ja hakulomakkeen tehtäväkuvauskentän merkkimäärän kasvattamisesta. Paljon paljon uutta on tullut viime aikoina ja tarkemmin niistä voit lukea versiotiedotteistamme tai käyttöoppaistamme.

Lounastauolta visailun kautta pienryhmiin

Pienen kevennystauon lounaan yhteyteen tarjosi Kuntarekry-aiheinen visailu. Lähes 50 osallistujaa kisasi ajankohtaisten kysymysten parissa ja voittajaksi selviytyi Minna Lahdesta, onnea vielä! Satapäinen osallistujajoukko on tuonut tullessaan myös sen, että on hieman harhaanjohtavaa puhua edelleen pienryhmistä, kun yhdessä ”pienryhmässä” oli lähemmäs 40 osallistujaa. Ehkäpä käytämme jatkossa termiä rinnakkaisluento. Koska tämän vuoksi ryhmissä ei enää ole niin paljon mahdollisuuksia keskustelulle, varasimme päivän päätteeksi ajan, jolloin jäimme vielä linjoille, ja meiltä voi tulla kysymään askarruttamaan jääneitä asioita tai muita vinkkejä omiin ongelmatilanteisiin.

Kokeneiden käyttäjien ryhmässä tarjosimme osallistujille infoa harvemmin käytettävistä toiminnallisuuksista sekä hieman vinkkejä siitä, miten erilaisia toimintoja voi soveltaa esimerkiksi tilastoraporttien tueksi. Rekrytointilistauksista saa esim. hyvinkin tarkkaa tietoa rekrytoinneista, hakijamääristä ja haussa olleista tehtävänimikkeistä. Uusien käyttäjien ryhmässä puolestaan keskityttiin perusasioihin, kuten esimerkiksi TE-palveluiden julkaisuun ja hakulomakkeiden kysymystyyppeihin.

Yksi pienryhmä pohti heidän työnantajaesittelysivujaan siitä näkökulmasta, että löytyykö sieltä työnhakijoita kiinnostavaa ja houkuttelevaa sisältöä. Monesti markkinointitekstit kirjoitetaan esimerkiksi asukkaan tai matkailijan näkökulmasta, kun työnhakijoita puolestaan tulisi lähestyä hieman eri tavalla. Yhden ryhmän aiheena oli myös käydä läpi järjestelmän asetuksia muokkaamaan niitä paremmin organisaation rekrytointiprosessia tukevaksi. Monesti asetukset laitetaan kuntoon käyttöönottovaiheessa, mutta niitä ei hoksata muokata siinä vaiheessa, kun toiminteet tulevat tutuksi ja ehkä työprosessitkin muuttuvat.

Markkinointia muutamasta eri näkökulmasta

Pienryhmien jälkeen oli aika kuulla hieman Kuntarekryn markkinoinnista. Tuoteasiantuntijamme Kaisa Helminen kertoi markkinoinnin tunnuslukuja ja toimintasuunnitelmasta. On kiva huomata, että somekanaviemme seuraajamäärät kasvavat tasaisesti ja saamme sitä kautta jaettua tietoa kunta-alalla työskentelystä ja asiakkaidemme avoimista tehtävistä. Ajankohtaisia artikkeleita ja työnhakijavinkkejä kannattaakin seurata ahkerasti. Kaisan esityksen jälkeen Veera veti tehokkaan taukojumpan, niin saatiin veri jälleen virtaamaan aivoihin asti, joten pääsimme kunnolla keskittymään seuraavaan puheenvuoroon.

Päivän ulkopuolisen inspirointipuheenvuoron piti Visa Myllyntaus, jonka uunituore kirja kertoo työnantajabrändäyksestä ja työntekijäkokemuksesta. Visan puheenvuoro olikin innostava ja antoi hyviä konkreettisia vinkkejä siihen, miten rekrytoija voi omalla työllään lisätä organisaation vetovoimaisuutta. Moni kiitteli jo tuoreeltaan puheenvuoron päätteeksi Visan innostavaa otetta ja kuuntelijalähtöistä esitystä. Tästä on hyvä jatkaa kohti vetovoimaisempaa organisaatiota.

Verkostoitumista ja yhteenvetoa päivän päätteeksi

Kahvitauon jälkeen osallistujat jaettiin pienryhmiin keskustelemaan vapaasti heitä pohdituttavista asioista. Ryhmissä saatiin hyvin porinaa aikaiseksi ja kuulimme että muutamat yhteystiedotkin oli jaettu asian jatkamiseksi päivän jälkeen. Tämä on hienoa ja toi virtuaalitapahtuman vähän lähemmäksi aiemmin kasvokkain tehtyä tutustumista.

Päivän viimeisissä ohjatuissa pienryhmissä keskustelua herätti muun muassa anonyymirekrytointitoiminnon helppokäyttöisyys sekä pohdinta siitä, miten tekoäly voisi auttaa esimerkiksi anonyymisyyden tehostamisessa. Opettajarekrytoinneista puolestaan tuotiin esiin haasteita hakijoiden tavoittamisesta eri kanavissa ja mietittiin, miten sijaisrekisterin toimintoja pystyy parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntämään. Mielessä pyöri myös haasteet sijaisten siirtämisestä uusille hyvinvointialueille. Se tulee olemaan iso projekti, mutta emmeköhän me yhdessä asiakkaidemme kanssa löydä siihen hyvät tekniset ratkaisut.

Päivän päätteeksi kävimme vielä päivän antia läpi ja arvoimme osallistujien kesken mukavan paketin, joka sisälsi muun muassa osallistumisoikeuden verkkokursseillemme sekä Visan kirjan. Moni sai päivästä mukaansa vinkkejä omaan työhönsä ja uusia tuttavuuksia. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä tekemistä kohti seuraavaa Kuntarekry-päivää, joka järjestetään 29.3.2021. Tervetuloa!

Jos joku asia jäi askarruttamaan, ota yhteyttä

Lue lisää aiheista

Jaa kirjoitus