Blogit
Työnantajamielikuvatyö Kymenlaakson hyvinvointialueella
Olemme tilanteessa, jossa koko Suomi kärsii osaajapulasta. Saamme lukea rekrytointihaasteista niin hoitajien, lääkäreiden kuin kaiken avustavan henkilökunnan kohdalla. Kaukana ovat ajat, kun itse muistan etsineeni hoitovapaan päätyttyä useamman kuukauden ajan elämäntilannetta vastaavaa työpaikkaa. Taisin käydä jopa kolmessa työhaastattelussa ennen kuin SAIN työpaikan sairaanhoitajana. Toista on tänä päivänä, kun vetovoimaisetkaan työpaikat eivät tunnu vetävän.
On selviö, että jokaisen hyvinvointialueen on mietittävä, mitä tilanteelle voi tehdä.
Koska kamppailemme saman asian äärellä läpi suomen, on jokaisen hyvinvointialueen otettava tarkasteluun mitä on tehtävissä oman työnantajamielikuvan ja samalla koko alan vetovoimaisuuden eteen. Emme luonnollisesti voi määräämme enempää nostaa palkkoja, eikä työsuhde-edutkaan julkisella sektorilla lopulta ole kovin kilpailukykyiset, vaikka selvästi niitä yrittää jokainen tahollaan miettiä. On selvää, että työnantajamielikuva ei voi rakentua messumakeisten tai arvontavoittojen varaan.
Jos ennen töihin mentiin, jotta talous on turvattu, on nykypäivänä fiilis työnantajasta jopa palkkaakin suuremmassa asemassa. Elämme aikakaudella, jossa työnantajamarkkinoilla painaa työantajabrändi, somen kautta saatu vaikutelma ja henkilöstön kokemus omasta työnantajastaan.
Millä siis erottua lähes identtisillä työnantajamarkkinoilla?
On selvää, että jokaisella organisaatiolla on visio siitä, millaisen mielikuvan se haluaisi itsestään annettavan. Mielikuvaa on kirjoitettu brändin ja strategian voimin. Emme voi kuitenkaan sivuuttaa, kiertää emmekä alittaa sitä faktaa, että työnantajamielikuva on koettua arkea ja se rakentuu ennen kaikkea työntekijäkokemuksen kautta.
Aloitimme Kymenlaakson hyvinvointialueen työnantajamielikuvatyöskentelyn rekrytoinnissa vuonna 2021. Silloin elimme vielä kuntayhtymän, Kymsoten, aikaa ja emme tienneet tulevasta sote-uudistuksesta. Uutiset hyvinvointialueuudistuksesta tulivat kuitenkin nopeasti ja siitä lähtien aloimme kääntää katseita kohti vuotta 2023, tulevaan hyvinvointialueeseen. Kymsote joutui elämään vahvasti koronan jaloissa. Tämä vaikutti koko henkilöstön työhyvinvointiin ja jaksamiseen. Koronan hellittäessä pystyimme taas miettimään mitä hyvää meidän organisaatiollamme on antaa henkilöstölle. Aloitimme rekrytoinnissa aktiivisesti kehittää työnantajakuvaamme sosiaalisen median kautta.
Olemme siitä asti tehneet töitä sekä maksetun, että orgaanisen näkyvyyden parissa ja hyödyntäneet erilaisia yhteistyökumppaneita rekrytointiprosessin keventämisessä. Vuosi 2022 toi tiimimme lisävahvistuksia. Olemme pystyneet kehittämään rekrytointiprosessia ja keräämään tietoa siitä, millaisena meidän prosessimme ja meidät työnantajana nähdään. Kasvatimme siis ymmärrystä siitä, millaisena meidät nähdään ja edelleen teemme jatkuvaa hakijakokemuksen mittausta ymmärtääksemme hakijoitamme paremmin. Kevensimme prosessejamme ja teimme töitä, jotta hakijakokemus olisi mahdollisimman laadukas.
Nyt haluamme keskittyä siihen mitä meidän oma henkilöstömme meistä ajattelee. Kymenlaakson hyvinvointialueen työntekijät ovat merkittävässä roolissa luomassa työnantajamielikuvaa. Mikäli oman henkilöstön kokemus poikkeaa visiostamme työnantajana, tekee se tyhjäksi sen mitä lupaamme. Tämä vaikuttaa välittömästi pitovoimaamme ja henkilöstön tyytyväisyyteen. Pystyäksemme ymmärtämään mielikuvaa sisältä ja kasvattamaan positiivista työnantajamielikuvaa ulospäin on meidän tehtävä töitä aidosti yhdessä.
Kokosimme työnantajabrändityöhön tiimin, joka koostuu 80 % asiakasrajapinnassa toimivasta henkilöstöstä. Tämän tiimin tavoitteena on luoda työnantajamielikuvastrategia ja lisätä kommunikointia läpi organisaation. Visiona on, että tiimi tuo ulkoiseen viestintään niitä positiivisia asioita, jotka työyhteisöjen sisällä on koettu. Toisaalta tiimi rakentaa sillan organisaatiomme strategian, brändin ja työnantajamielikuvan välille. Työskentely aloitetaan pilottina. Vuoden kuluttua tarkastelemme, miten olemme edenneet ja miten jatkamme. Tavoitteena on, että työskentelemme läpi strategiakauden.
Tehdyn työn laadun mittaamiseen tulemme saamaan apua FCG:n, Kuntarekryn ammattilaisilta. Oli ilo kuulla heiltä, että olemme itsenäisesti menneet kohti oikeaa suuntaa. Olemme tehneet myös aiemmin aktiivisesti töitä työnantajakuvan eteen Kuntarekryn ammattilaisten kanssa kehittäen muun muassa urasivujamme ja hyödyntäen sosiaalisen median markkinointia parhaan näkyvyyden saavuttamiseksi.
Emme hetkeäkään usko, että meillä on helppo tehtävä edessä. Suuret laivat kääntyvät hitaasti, mutta haluamme tehdä parhaamme, jotta työ olisi tuloksellista.
Pystyäksemme parantamaan ja luomaan realistista ja positiivista työnantajabrändiä on meidän jatkuvasti otettava huomioon kolme merkittävää asiaa: sisäinen kokemus työnantajasta, ulkoinen mielikuva työnantajasta ja visio siitä millainen haluamme olla työnantajana.
Voidaksemme olla jotain ulospäin, on meidän oltava ensin sitä sisäisesti.
Kymenlaakson hyvinvointialueen työnantajamielikuvatyötä voit seurata instagramissa: kymenhva_rekry
Kirjoittaja Emma Suortti työskentelee rekrytointiasiantuntijana Kymenlaakson hyvinvointialueella. Pääsemme seuraamaan Kymenlaakson hyvinvointialueen työnantajabrändityötä Emman blogien kautta, joita julkaistaan tällä sivustolla 2023-2024.
Haluatko kuulla lisää rekrymarkkinoinnin eri vaihtoehdoista? Ota yhtetyttä niin kerromme lisää!