Hakijakokemus21.10.2024

Viisi vinkkiä parempaan hakijakokemukseen

Hakijoiden houkutteleminen ja sitouttaminen on kriittinen osa-alue useimmille organisaatioille. Positiivinen hakijakokemus rekrytointiprosessin aikana voi erottaa teidät kilpailijoistanne. Tässä on viisi vinkkiä sujuvan ja palkitsevan hakijakokemuksen varmistamiseksi rekrytointiprosessissasi.

1. Läpinäkyvä viestintä

Selkeä ja suoraviivainen viestintä on positiivisen hakijakokemuksen perusta. Ole läpinäkyvä ja kerro, miltä prosessi tulee näyttämään ja mitkä aikataulut ja odotukset siihen liittyvät. Tähän kuuluu myös rakentavan palautteen antaminen haastatteluissa tai soveltavuustesteissä oleville hakijoille. Pitämällä hakijat ajan tasalla ja sitoutuneina luot avoimuuden ja luottamuksen ilmapiirin hakijoiden ja työnantajan välille. Kauanko rekrytointiprosessi vie aikaa? - ole yhteydessä hakijoihin ja kerro aikataulu heille.

2. Huomioi hakijat tapaamisissa henkilökohtaisesti

Jokainen hakija on ainutlaatuinen henkilö, joka käyttää aikaa ja sitoutumista hakiessaan organisaatioosi. Ennen kuin otat yhteyttä hakijaan, lue hänen taustastaan, kokemuksestaan ​​ja kiinnostuksen kohteistaan. Osoita, että olet käyttänyt aikaa ymmärtääksesi hakijan profiilin, ja että arvostat hänen osallistumistaan ​​mahdolliseen haastatteluun. Digitaalinen suositusten tarkistaminen vahvistaa rekrytoijan tuntemusta hakijoista.

3. Hyödynnä digitaalisia työkaluja

Digitaaliset työkalut ovat tehokas apuväline hakijakokemuksen parantamiseen. Käytä rekrytointijärjestelmääsi hakuprosessin yksinkertaistamiseen, haastattelujen ajoittamiseen ja vuoropuhelun hallintaan hakijan kanssa. Varmista myös, että käyttämäsi järjestelmä on käyttäjäystävällinen ja kaikkien hakijoiden käytettävissä. Monissa rekrytointijärjestelmissä on myös digitaalisia ja automatisoituja toimintoja hakijoiden kokemuksen mittaamiseksi, joiden kautta saat arvokasta tietoa tulevien rekrytointien parantamiseksi.

Kuntarekryn järjestelmä mahdollistaa monipuolisen hakijaviestinnän suoraan rekrytointijärjestelmästä, hyvin pitkälle automatisoituna. Voit esimerkiksi laittaa Kuntarekry-järjestelmän lähettämään automatisoidun kiitosviestin, kun olet vastaanottanut hakemuksen sekä lähettää hakijoille automaattiviestin, kun hakuaika päättyy. Näitä viestejä kannattaa hyödyntää siihen, että pidät hakijat ajan tasalla rekrytointiprosessin etenemisestä. Haastattelukalenteri-toiminto puolestaan mahdollistaa vaivattomamman prosessin työhaastatteluiden sopimiselle.

Katso webinaaritallenne: Vinkit haastattelukalenterin käyttöön

4. Luo positiivinen haastatteluilmapiiri

Haastattelut ovat tärkeä osa rekrytointiprosessia, joten on tärkeää luoda positiivinen ja tervetullut ilmapiiri haastatteluun tuleville hakijoille. Varmista, että haastatteluprosessi on jäsennelty, ja että kaikki osallistujat ovat hyvin valmistautuneita. Anna hakijoille myös mahdollisuus tutustua organisaatioosi ja kulttuuriisi tekemällä pieni kierros ja kertomalla lisää organisaatiosta ja sen arvoista. Positiivinen haastatteluilmapiiri osoittaa, että olet sitoutunut hakijan hyvinvointiin ja laadukkaaseen hakijakokemukseen.

5. Hakijasta työntekijäksi

Rekrytointiprosessi ei pääty, kun hakija on hyväksynyt työtarjouksesi. Rekrytoinnin päättymisen jälkeiset toimet ovat tärkeitä, jotta uudet työntekijät integroituvat sujuvasti ja tuntevat olevansa tervetulleita organisaatioon. Tähän tulisi sisältyä laadukas perehdytys, mentorointi ja säännöllinen seuranta sen varmistamiseksi, että työntekijä menestyy ja saavuttaa täyden potentiaalinsa uudessa tehtävässään.

Positiivinen hakijakokemus on ratkaisevan tärkeä hakijoiden houkuttelemiseksi ja pitovoiman vahvistamiseksi nykypäivän kilpailluilla työmarkkinoilla. Uudistamalla rekrytointiprosessiasi ja hakijakokemustasi voit sekä houkutella parhaat hakijat, että tarjota heille palkitsevan kokemuksen koko prosessin ajan – riippumatta siitä, saavatko he työpaikan vai eivät.

Haluatko tietää enemmän siitä, kuinka hakijat kokevat rekrytointiprosessin organisaatiossasi? Lue lisää digitaalisesta hakijapalautteesta alta.

Lue lisää