Blogit24.02.2020

Datan käyttö rekrytoinnin tukena

Rekrytointiprosessissa luotetaan usein onneen ja intuitioihin enemmän kuin dataan, jonka analysointi on aikaa vievää ja ei kaikille niin mielekästä puuhaa. Rekrytoijilla ei ole aikaa keskittyä tutkimaan mitkä asiat toimivat tehokkaasti, kun taas HR:ää tämä tieto luultavasti kiehtoisi ja auttaisi. Rekrytointiprosessissa on luotettu siihen, että prosessi toimii ja menetelmät ovat tehokkaita. Nykypäivänä kuitenkin rekrytoinnin tueksi on mahdollista tuoda monipuolista dataa, jonka avulla toimintaa voidaan ohjata tehokkaammin.

Dataan pohjautuva rekrytointi

Samoin kuten myyntiä tai markkinointia, rekrytoinnin eri vaiheita voidaan seurata ja mitata. Useimmilla rekrytoijilla on sama haaste – mistä löydän parhaat talentit organisaatiooni. Ja koska ihmiset ovat, organisaatioiden suurimmat menestystekijät ja kasvun mahdollistajat, lahjakkaiden ihmisten löytäminen on tärkeää. Tietämättä, mitkä syyt aiheuttavat haasteita ihmisten löytämiseen tai mitkä asiat toimivat, on mahdotonta korjata ja kehittää rekrytointiprosessiaan. Tässä kohtaa data tulee apuun.

Lyhykäisyydessään dataan eli tietoon pohjautuva rekrytointi, on erilaisten tietojen käyttämistä rekrytointiprosessin parantamiseksi. Tutkimalla dataa löydät konkreettisia tilastoja ja faktoja, jotka helpottavat rekrytointiprosessin suunnittelua ja päätöksentekoa. Datapohjaisen rekrytoinnin hyödyt ovat moninaiset. Sen avulla voidaan tehostaa koko rekrytointia, alentaa kustannuksia, parantaa rekrytointien täyttöastetta. Hyvin sovellettuna data auttaa sinua myös löytämään laadukkaampia työnhakijoita ja paremmin yrityskulttuuriisi sopivia henkilöitä.

Rekrytointidata

Miten data voi auttaa rekrytointiimiäsi?

Dataa tutkiessa on tärkeää miettiä ne mittarit, jotka ovat sinun organisaatiossasi parhaat indikaattorit. Dataa ei kannata kerätä vain sen vuoksi, että dataa on saatavilla vaan sitä tulee myös hyödyntää osana rekrytointiprosessin kehitystä. Tässä muutamia hyötyjä, joita data voi tuoda juuri sinun organisaatiosi rekrytointiin.

Valitse oikeat kanavat. Tarkastele, mitkä kanavat tuovat parhaiten hakemuksia, näin ollen voit painottaa viestintäsi näihin kanaviin. Laadun takaamiseksi, tarkastele kuitenkin myös mitkä kanavat tuovat eniten laadukkaita hakemuksia. Näin ollen varmistat, että löydät riittävästi päteviä ehdokkaita.

Lisää tehokkuutta. Tarkaste, kuinka paljon esimerkiksi sähköpostikeskustelut tai muut prosessin vaiheet vievät aikaa rekrytoinneissa. Mieti onko olemassa työkaluja tai tiettyjä vaiheita, joissa voit tehostaa ajankäyttöäsi.

Hakulomakkeiden kehittäminen. Kerää tietoa, miten lukijat kokevat ilmoituksesi tai miten työpaikkasivustosi konvertoi hakemuksia. Niiden avulla voit miettiä, miten parantaisit itse hakulomaketta tai sivustoa.

Pyri ennustamaan palkkauksesi. Tutki prosentuaalisesti, kuinka monta hakijaa tarvitset täyttääksesi yhden paikan. Jos et saa riittävästi hakemuksia, mietin roolin uudelleenmuotoilua tai lisää mainontaa kampanjallesi.

Paranna rekrytointisi laatua. Mieti mitkä rekrytointiprosessin osa-alueet ovat juuri kyseisen tehtävän kannalta oleellisimmat. Voit esimerkiksi pisteyttää prosessin osa-alueita ja kirjata tulokset ylös. Eri tehtävissä tarvitaan eri vahvuuksia, joten parhaan ehdokkaan valinta helpottuu, kun arviointitulokset ovat kirjattuna ylös.

Lopuksi. Kerää tieto yhteen ja mieti kokonaisvaltaisesti rekrytointiprosessisi kehitystä. Data antaa sinulle tietoja, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät. Keräämällä nämä yhteen paikkaan, voit helposti tarkastella tuloksia ja miettiä uusia kehitysideoita. Muista kuitenkin, että data itsessään ei ole ratkaisu mihinkään, vaan sitä täytyy tutkia ja hyödyntää, jotta siitä saadaan esiin parhaat ominaisuudet.

Lue myös: Miten käyttää dataa hyödyksi rekrytoinnissa

Apuja datan käyttöön rekrytoinnin asiantuntijapalveluilla