Blogit24.04.2019

Hakijakokemus ja sen vaikutus työnantajamielikuvaan

Hakijakokemus on noussut yhdeksi tärkeimmistä trendeistä työnhaussa. Nykypäivänä kilpailu osaajista on kovaa, joten erottuminen ja hyvän kuvan jättäminen organisaatiosta ovat keskeisiä rekrytoinnin kulmakiviä. Hakijakokemukseen vaikuttaa koko rekrytointiprosessin kulku alkaen työpaikkailmoituksesta, hakijaviestinnästä, haastatteluista aina jatkuen palkkaukseen sekä työntekijän perehdytykseen asti. Hakijakokemusta ei siis pidä vähätellä. Sillä voidaan osoittaa olevan suora vaikutus siihen, miten rekrytoinnit onnistuvat ja miten uusia talentteja saadaan palkattua organisaatioosi.

Lue myös: Mitä hyötyjä hyvä hakijakokemus tarjoaa

Miksi hakijakokemukseen kannattaa panostaa?

Nykyään eletään sosiaalisen median aikakautta, ja kaikki tieto leviää salaman lailla verkossa. Kun tähän vielä lisätään se, että huonot kokemukset leviävät nopeammin kuin hyvät kokemukset, voidaankin todeta, että ehkä mieluummin jätämme hyvän kuvan organisaatiostamme, kuin luemme keskustelupalstoilta negatiivisia kommentteja siitä, kuinka huonosti asiat hoidettiin. Jos hakijalle on jäänyt huono kokemus rekrytointiprosessista, hän ei myöskään todennäköisesti enää hae töihin organisaatioosi tulevaisuudessa.

Kolikon toisella puolella hyvä hakijakokemus voi johtaa useampiin, jopa laadukkaampiin hakemuksiin. Kun asiat hoidetaan kunnolla, on myös todennäköistä, että ehdokkaat suosittelevat organisaatiotasi verkostolleen ja myös itse ovat valmiimpia hakemaan uudestaan. Hyvänä asiana voidaan myös todeta, että sitä myöten jatkossa koko rekrytointiprosessi tehostuu, kustannukset pienenevät ja käytät vähemmän aikaa rekrytointeihin.

Hakijakokemus määräytyy rekrytointiprosessin kokonaisuudesta

Hakijakokemusta voidaan verrata yrityksen asiakaskokemukseen. Jokainen organisaatio, joka haluaa menestyä, keskittyy asiakkaiden kokemusten parantamiseen. Hakijakokemus on myös todella lähellä tätä ja samalla tavalla myös hakijakokemukseen tulisi panostaa. Hakijakokemukseen vaikuttavat kaikki rekrytointiprosessin vaiheet, ja myös sen jälkeiset ajat.

Koska hakijakokemus määräytyy rekrytointiprosessin kokonaisuudesta, on muistettava, että kaikki organisaation ja työnhakijan välinen viestintä on osa tätä prosessia. Ja kaikki nämä osa-alueet vaikuttavat hakijakokemukseen. Hakijakokemus lähtee liikkeelle työhakemuksesta ja siitä, miten työnhakija kokee sen. Yksi yleisimmistä valituksen aiheista on juurikin se, että miksi hakuprosessissa kysyttiin näitä ja näitä kysymyksiä. Muista siis, että vähemmän voi olla enemmän ja pyydä hakijoita kertomaan vain ne asiat joilla oikeasti on merkitystä juuri siinä rekrytointiprosessin vaiheessa.

Yksi suurimmista haasteista hakijakokemuksessa kulminoituu hakijaviestintään. Onnistuneella hakijaviestinnällä vältät ne sudenkuopat, jotka helpoiten luovat huonon kuvan organisaatiostasi. Hakijaviestintää suunnitellessa, on hyvä pitää hakijat ajan tasalla prosessin etenemisestä, sekä muistaa viestiä myös niille henkilöille, jotka eivät hakuprosessin eri vaiheissa pääse jatkoon. Tapahtui viestintäsi joko rekrytointijärjestelmän tai muiden kanavien avulla, muista että henkilökohtainen viesti on aina miellyttävämpi vastaanottaa kuin massapostitus.

Lue myös: Tarjoatko hyvän hakijakokemuksen

Apuja hakijakokemuksen kehittämiseen saat rekrytointipalveluillamme