Blogit
Hakijakokemus – pienillä parannuksilla parempiin kokemuksiin
Nyt niin trendikäs aihe, hakijakokemus. Erilaisia keskusteluja seuratessa tuntuu, että tällä hetkellä jokaiselle joka työpaikkaa hakee, tulee tarjota vähintään matka maailman ympäri tai jotain muuta yhtä sykähdyttävää ja positiivisesti mieleenpainuvaa. Tämä voi aiheuttaa rekrytoijissa tai henkilöstöjohtajissa välillä suurtakin tuskaa, kun mietitään että miten vähäisillä resursseilla saadaan työnhakijoille positiivisia elämyksiä.
Perusasiat vaikuttavat hakijakokemukseen
Ahdistuksen keskellä kannattaa muistaa, että jos rekrytoinnin perusprosessit ovat kunnossa ja niitä on mietitty myös työnhakijan näkökulmasta, saavutetaan sillä jo erinomaiset tulokset positiivisen hakijakokemuksen näkökulmasta. Ei siis tarvitse lähteä tavoittelemaan välttämättä mitään suureellista, vaan liikkeelle voi lähteä hyvin yksinkertaisista asioista. Aina kannattaa aloittaa siitä, että selvität lähtötilanteen. Ota siis paperia ja kynä käteen ja piirrä vapaamuotoinen kaavio siitä, miten rekrytointiprosessi teillä etenee.
Lue myös: Rekrytointisuunnitelma ohjaa oikeaan suuntaan
Kun laitat prosessin eri vaiheet visuaaliseen muotoon, näet helposti, onko jokin vaihe liian vähällä huomiolla tai että onko hakija otettu huomioon eri vaiheissa. Pystyt myös tarkistamaan, että onko teillä jokaiseen vaiheeseen tarjolla tukea tai ohjemateriaalia rekrytoiville esimiehille. Jos huomaat että prosessin kaikki vaiheet eivät jouhevasti seuraa toisiaan, on siihen helppo tehdä pieniä parannuksia.
Kirjaa ylös esimerkiksi kaikki eri vaiheet, joissa hakijaan ollaan yhteydessä automaattiviestein, räätälöidyin viestein, puheluin tai muulla tavalla. Jos viestintää tuntuu olevan liian vähän, pystyt katsomaan mihin vaiheisiin sitä olisi luontevaa lisätä. Laadi myös malliviestit jokaiseen vaiheeseen, se helpottaa esimiesten työtä ja todennäköisesti saa heidät viestimään enemmän. Muista myös se, että mitä paremmin hakija saa tietoa rekrytointiprosessin etenemisestä, sitä vähemmän hän todennäköisesti kuormittaa sinua tai esimiehiä ”Missä mennään” –kysymyksillään. Yksittäisessä rekrytoinnissa yksi kysymys ei vie paljoa aikaa, mutta jos teillä on vuodessa sata rekrytointia ja jokaisessa viisi henkilöä kysyy missä mennään, aikaa rupeaakin kulumaan jo melko paljon.
Rekrytointiprosessin tarkastelun ja täsmentämisen jälkeen, muista laittaa täsmennykset rekrytoivien esimiesten näkyville. Erinomaista olisi myös, jos pystyt pitämään lyhyen infotilaisuuden siitä, mitä muutoksia on tullut ja mistä löytyvät ohjemateriaalit ja muut esimiehen työtä helpottavat dokumentit.
Paremman hakijakokemuksen tuottamiseen ei siis aina vaadita kovinkaan paljoa, vaan jo pienillä toimenpiteillä saavutetaan hyviä asioita. Pidetään prosessit ajan tasalla ja yhtenäisinä, niin työnhakijat hakevat mielellään uudelleenkin meille töihin.
Sinua voisi kiinnostaa myös: Hakijakokemus ja sen vaikutus työnantajamielikuvaan
Apuja rekrytoinnin kehittämiseen?