Blogit
Pienin askelin alkuun rekrymarkkinoinnissa
Rekrytointimarkkinointi on nostanut päätään haastavassa rekrytointitilanteessa ja on monelle organisaatiolle yhä tärkeämpänä osana rekrytointiprosesseja. Myös me olemme kehittäneet rekrytointimarkkinoinnin toimintamalleja yhdessä kuntaorganisaatioiden kanssa ja samalla pyrkineet kehittämään Kuntarekryyn entistä parempia mahdollisuuksia niin työnantajamielikuvan luomiseen kuin rekrytointimarkkinoinnin toteuttamiseen.
Rekrymarkkinointia voidaan kehittää yksinkertaisilla ja nopeasti toteutettavilla keinoilla. Suunnitteluvaiheessa on hyvä muistaa kaksi asiaa. Ensimmäinen ja oleellinen asia on sisältö, eli viesti, jota halutaan potentiaalisille työntekijöille kertoa. Toinen seikka on, että viesti tavoittaa halutun vastaanottaja oikeaan aikaan. Viesti tulee siis kohdistaa oikeassa paikassa sille yleisölle, jota halutaan tavoittaa.
Panosta sisältöön
Sisällöllä voidaan tarkoittaa monia asioita. Sisältö voi olla videoita, kuvia tai vaikkapa blogitekstejä. Joskus tilanne on se, että organisaatiolla ei ole resursseja lähteä tekemään rekrytointikohtaisia videoita tai vaikkapa blogikirjoituksia. Tällöin kannattaa kuitenkin panostaa siihen, että työpaikkailmoituksen tekstit ovat mietittyjä ja kertovat hakijalle mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä työtehtävästä ja työyhteisöstä.
Helpoin tie on usein ottaa vanhasta saman tehtävän rekrytoinnista pohja ja muokata se ajan tasalle nykypäivään. Helpoin tie ei kuitenkaan aina ole se paras tai vaikuttavin. Monesti pyörittämällä vanhoja rekrytointi-ilmoituspohjia törmätään siihen, että muidenkin työtehtävien ilmoitukset alkavat näyttää samalta. Joten ensi kerralla, kun alat luomaan työpaikkailmoitusta, pysähdy hetkeksi ja mieti kenelle tekstiä kirjoitat. Kertooko se kaiken oleellisen työpaikasta. Hyvä keino parantaa työpaikkailmoituksen tekstejä on esimerkiksi luoda hakijaprofiili, jonka avulla tekstiä on helpompi sanoittaa.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Sosiaalinen media on rekrymarkkinoinnin tärkeyden myötä noussut jopa tärkeimmäksi kanavaksi markkinoida ja mainostaa työpaikkoja. Myös passiivisten työnhakijoiden houkutteluun se on hyvä ja kustannustehokas vaihtoehto. Kannattaa pitää itsestään ääntä siellä, missä ihmiset ovat. Suomessa tällä hetkellä Facebookilla on käyttäjiä 2,4 miljoonaa, LinkedInillä 1,7 miljoonaa, TikTokilla 1,4 miljoonaa ja Instagramilla 2,3 miljoonaa. On siis sanomattakin selvää, että näiden ihmisten joukosta löytyy varmasti potentiaalisia työntekijöitä juuri teidän organisaatioonne.
Sosiaalinen media ei tosin enää tänä päivänä ole orgaanisen eli ilmaisen näkyvyyden kannalta se paras kanava. Jotta ilmoitukset saadaan kunnolla näkyviin, on niihin käytettävä jonkin verran mainoseuroja. Hyvä puoli tässä kuitenkin on se, että mainokset voidaan kohdistaa hyvinkin tarkkaan juuri oikealle kohderyhmälle. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki eivät ole somessa, joten kaikkiin tehtäviin sieltä ei välttämättä osaajia löydä. Joskus toimiva kanava voi olla jokin aivan muu. Myös tämän kanavan määrittelyssä hakijaprofiili voi olla hyvä työkalu.
Kuntarekryn kautta apua rekrymarkkinointiin ja työnantajakuvan rakentamiseen
Kuntarekry.fi -sivustolla on mahdollista tehdä monipuolisempia ja laajempia työnantajaesittelysivuja, eli puhumme täällä meillä urasivuista. Myös työpaikkailmoituksista voidaan luoda laajempia kampanjasivuja, joissa voidaan markkinoida useampia työpaikkoja tai vaikka tiettyä toimialaa. Nämä sivut ovat maksullisia lisäpalveluita. Voimme auttaa organisaatioita myös muissa rekrytointimarkkinointiin ja työnantajakuvaan liittyvissä asioissa, kuten digitaalinen markkinointi, sisällöntuotanto ja strategisempi työnantajakuvatyö.
Työnantajamielikuvan strateginen kehittäminen
Työnantajamielikuvan strategisen kehittämisen keskeisimmät hyödyt organisaatiolle on tuoda luotettavuutta rekrytointien onnistumiseen, menestyä osaajamarkkinassa paremmin, sekä tuoda mitattavuutta kehitystoimenpiteiden tuottavuuteen. Kuntarekry-palvelussa on luotu asiakkaidemme tarpeiden pohjalta kehitysohjelma, joka antaa työnantajamielikuvan rakentamiselle selkeät suuntaviivat ja askelmerkit. Kehittäminen alkaa pitovoimakyselyllä, jonka avulla selvitetään organisaation vetovoimatekijöitä. Tulevaisuuden osaamistarpeiden selvittämiseksi tuotetaan kohderyhmäanalyysi. Hakijakokemuksen ja rekrytointiprosessin sujuvuutta tarkastellaan toteuttamalla työnhakijakysely. Tarvittavien selvitysten jälkeen strategiaa voidaan lähteä luomaan ja jalkauttamaan. Oleellista on tuottaa selkeä toimintasuunnitelma viestinnän ja rekrytointien tueksi, jotta työtä voidaan tehdä suunnitelmallisesta ja seurattavasti dataa hyödyntäen.
Mikäli haluat kuulla rekrymarkkinoinnin työkaluista tai muista mahdollisuuksista lisää, laita meille viestiä ja katsotaan sopiva ajankohta palveluiden esittelylle.