Blogit
Näin markkinoit organisaatiosi kesätyöpaikkoja tehokkaasti
Vuonna 2023 Kuntarekryssä oli kesätyöpaikkoja tarjolla huimat 12 440 kappaletta. Kesään on vielä matkaa, mutta useat organisaatiot avaavat kesätyöpaikat hakuun jo ennen vuoden vaihdetta tai viimeistään alkuvuoden aikana. Rekrytointiprosessiin halutaan varata hyvin aikaa, ja tätä kautta varmistaa onnistuneet rekrytoinnit talven ja kevään aikana. Osana rekrytointien suunnittelua huomioon tulisi ottaa myös työpaikkojen markkinointi. Samalla on hyvä katsastaa, onko työnantajaesittelysivujen tiedot ajan tasalla, ja tarjoaako sen sisällöt myös kiinnostavaa tietoa ajatellen kesätyönhakijoita.
Kesätyöpaikkojen markkinointi vaatii huolellista suunnittelua ja myös strategista lähestymistapaa. Alla on joitakin keskeisiä seikkoja, jotka on hyvä ottaa huomioon kesätyöpaikkojen markkinoinnissa.
Määrittele kohderyhmä
Markkinoinnin suunnittelua ohjaa kohderyhmä eli ketä pyritään tavoittelemaan. Rekrymarkkinoinnin kontekstissa oleellista on määritellä, minkälaisia osaajia ollaan hakemassa ja minkä tyyppinen sisältö heitä kiinnostaa. Osaajapersoonien määrittely on myös avuksi suunnittelussa.
Valitse kanavat, joista tavoitat valitut kohderyhmät
Pelkkä työpaikkailmoituksen julkaisu ei itsessään tavoita kaikkia potentiaalisia työnhakijoita. Kesätyöpaikkojen esiin tuominen mainonnan kautta antaa lisäpotkua rekrytointien näkyvyyteen ja tavoittaa erityisesti niitä kohdeyleisöjä, joita myös halutaan tavoitella. Kanavasta riippuen mainontaa voidaan kohdistaa osaamisen, kiinnostuksen kohteiden, alan ja työnimikkeiden mukaan. Myös alueellisia kohdennuksia voidaan tehdä hyvinkin tarkasti.
Kuntarekryn kautta voidaan toteuttaa kustannustehokasta mainontaa LinkedInin, Facebookin, Instagramin, TikTokin ja Twitterin (nykyinen X) kautta. Yhtenä kanavavaihtoehtona on myös Sanoman digiverkosto, jossa mukana on muun muassa HS.fi, IS.fi, Aamulehti.fi, Satakunnankansa.fi -sivustot. Kaikki digikampanjat Kuntarekryn kautta toteutetaan organisaation oman visuaalisen ilmeen mukaisesti asiakkaan toiveet huomioiden.
Luo houkuttelevaa ja erottuvaa sisältöä
Kilpailu työntekijöistä on kovaa, ja siksi työpaikkailmoitukseen ja mainonnan sisältöihin on hyvä panostaa ja luoda niistä omannäköiset ja erottuvat. Laadukkaasti toteutetut sisällöt luovat positiivista työnantajamielikuvaa, joka kantaa myös tulevaisuuteen. Työpaikkailmoitukselle voi lisätä työpaikan perustietojen lisäksi työntekijöiden kokemuksia työpaikasta ja vaikka aiempien kesätyöntekijöiden terveisiä. Kuvamaailma on myös hyvä miettiä tarkasti. Älä unohda videoiden voimaa myös työpaikkailmoituksella ja muissa kanavissa.
Lue myös:
Vieremän kunta rakentaa positiivista työnantajamielikuvaa Kuntarekryn urasivun kautta
Toteuta rekrymarkkinointia vaivattomasti ja kustannustehokkaasti
Kesätyöt-kampanjasivu usealle eri rekrytoinnille. Yhteiselle kampanjasivulle voidaan koota useita työpaikkailmoituksia ja kiinnostavaa sisältöä työpaikasta ja työnantajasta. Kampanjasivun hyöty korostuu erityisesti mainontaa toteutettaessa. Mainokselta voidaan ohjata kampanjasivulle, jossa on esiteltynä useampi työpaikka. Jos jokaiselle yksittäiselle työpaikalle toteutetaan oma mainos, niin kustannukset nousevat huimasti. Isoissa organisaatioissa eri rekrytoinneille voidaan toteuttaa kampanjointia toimialakohtaisesti esimerkiksi varhaiskasvatuksen, opetuksen ja hoitotyön työpaikoille.
Millaisia tuloksia rekrymarkkinoinnilla voidaan saada aikaan?
Tässä konkreettisia esimerkkejä kampanjoidemme tuloksista:
Tehosta työpaikkojesi näkyvyyttä!