Blogit23.01.2020

Rekrytointiprosessin tehostaminen

Työpaikkoja on tänä päivänä tarjolla runsaasti, kuitenkin on käynyt niin, että moniin paikkoihin voi olla haastavaa löytää tekijää. Kilpailu työntekijöistä on kovaa, mutta oikeilla työkaluilla rekrytoijat voivat helpottaa ja tehostaa rekrytointiprosessiaan. Oikein käytettynä ne auttavat rekrytointiprosessin läpiviennissä ja ennen kaikkea hakijaviestinnän parantamisessa.

Tiedän, että rekrytointiprosessin kehittämiseen voi olla vaikeaa löytää aikaa ja resursseja, mutta tässä muutama helppo vinkki, joilla voit päästä alkuun.

Luo tietoisuutta myös rekrytointien ulkopuolella

Kun työmahdollisuuksia on tarjolla runsaasti, ihmiset ovat myös kriittisempiä hakemaansa paikkaa kohtaan. Ihmiset ovat ymmärtäneet, että suuri osa ajasta vietetään työpaikalla ja sen sijaan, että he hakisivat vain työpaikkaa he hakevat kulttuuria ja paikkaa jossa he viihtyvät. Siksi sinun on luotava tietoisuutta ja ”myytävä” organisaatiosi kulttuuria eteenpäin. Kun luot organisaatiostasi hyvää kuvaa yleisölle, saat myös paljon enemmän hakijoita jolloin rekrytointisi onnistumisprosentti kasvaa. Muista että tietoisuuden luontia tulisi tehdä myös silloin, kun organisaatiollasi ei ole aktiivisia rekrytointeja käynnissä

Tutustu rekrymarkkinoinnin kehittämispalveluihimme

Erotu kilpailijoista

Yleensä työnhakijoille kerrotaan, että rekrytointiprosessissa on hyvä erottua kilpailijoista. Tämä sama pätee nykyään myös rekrytoiviin organisaatioihin. Kun hakijat tunnistavat organisaatiosi, seuraavana vaiheena on päättää hakevatko se teille töihin. Jos vaikuttaa että olet vain työpaikka muiden joukossa, voi hakija jättää hakematta. Luovuus ja omaperäisyys ovat hyviä työkaluja työnantajakuvan luomisessa. Käytä esimerkiksi työntekijöitäsi organisaatiolähettiläinä ja pyydä heitä kertomaan arjestaan. Näin ollen myös hakijat voivat helpommin samaistua muihin työntekijöihin ja katsoa sopivatko he mukaan yhteisöön.

Lue myös: Rekrytointisuunnitelma ohjaa oikeaan suuntaan

Pidä hakijat kiinnostuneina

Työnhakijan kiinnostus on yksi kriittinen tekijä hakuprosessissa. Kun olet saanut hakijan huomion ja hänet jättämään hakemuksen, varmista että myös kommunikoit heille, miten prosessi etenee. Hyviä työkaluja kommunikointiin ovat esimerkiksi tekstiviestit tai videot. Pyri tekemään keskustelusta vuorovaikutteista. Kun keskustelu on epävirallisempaa kuin esimerkiksi haastatteluissa, voi hakijalla tulla myös rennompi fiilis koko hakuprosessista. Ja kun saat myös ehdokkaat osallistumaan keskusteluun, voit oppia hakijasta lisää.

Tee päätös

Usein rekrytointiprosessin vaikein asia on tehdä lopullinen päätös. Varsinkin jos mukana on paljon hyviä hakijoita. Kuitenkin jokaisen hakijan kannalta päätös, vaikka se olisikin kielteinen, on parempi kuin epätietoisuus. Kun olet tehnyt päätöksen, viesti tästä hakijoille selkeästi. Henkilökohtainen ote parantaa viestiä. Anna hakijoille myös mahdollisuus pyytää palautetta ja pyydä myös itse palautetta, miten prosessi meni.

Sinua voisi kiinnostaa myös: Ajatuksia tulevaisuuden rekrytointiin

Apuja rekrytoinnin tehostamiseen? Tutustu rekrytointipalveluihimme