Blogit

Blogit03.06.2020

Sosiaalinen media rekrytoinnin työkaluna

sosiaalinen media rekrytoinnissa

Nykypäivänä yhä useammat työnhakijat ovat siirtyneet käyttämään sosiaalista mediaa työnhakukanavana. Tavoittaaksesi työnhakijoita, etenkin passiivisia, sinun on suositeltavaa olla esillä niissä kanavissa, joissa potentiaaliset työntekijäsi myös ovat. Vaikka Kuntarekry.fi tavoittaakin vuosittain n. 2,5 miljoona aktiivista työnhakijaa, on sen tukena suositeltavaa käyttää myös organisaationne sosiaalisen median kanavia. Siksi Kuntarekry.fi –sivustolta on mahdollista jakaa työpaikkailmoitukset helposti suoraan omiin sosiaalisen median kanaviinne. Käytitpä sitten organisaatiotiliä tai henkilökohtaista sometiliäsi.

Työpaikkailmoituksen jakaminen sosiaaliseen mediaan Kuntarekry.fi –sivustolta

Työpaikkailmoituksen jakaminen Kuntarekryssä onnistuu suoraan työpaikkailmoitukselta. Sinun tarvitsee vain klikata jakopainiketta (ks. kuva alla) ja valita mihin kanaviin haluat julkaisusi jakaa. Tämän jälkeen sinulle avautuu kyseisen sosiaalisen median ikkuna, jossa voit valita, haluatko jakaa julkaisun esimerkiksi omille sivuillesi tai vaikkapa työnantajasi sivustolle. Kaikki kanavat eivät toki anna suoraan tätä kautta mahdollisuutta jakaa ilmoitusta suoraan organisaatiosivuille. Tällöin vaihtoehtona on myös kopioida työpaikkailmoituksen URL-osoite ja käydä liittämässä se sometilillä julkaisuun ja kirjoittaa kevyt saate, mitä työpaikkailmoituksella ollaan hakemassa. Monissa kanavissa voit myös jakaa työpaikkailmoituksen suoraan vaikkapa kaverisi postilaatikkoon, jos koet että hän on sopiva kandidaatti hakemaan kyseistä työpaikkaa. Sosiaalisen median jaoissa on myös tärkeää huomioida, että sivuilla käytetty kuvakoko on oikea. Yleisin kuvasuhde ja koko, jota lähes kaikki sosiaalisen median kanavat tukevat on 1200 px x 628 px. Kun kuvasi ovat oikeassa koossa, skaalautuvat ja näkyvät ne myös fiksusti jakolinkissä eri kanavissa.

[Juttu jatkuu kuvan alla]työpaikkailmoituksen jakaminen sosiaaliseen mediaan kuntarekry

Suosituimmat somekanavat työnhaussa

Sosiaalisen median kanavia alkaa olla jo niin paljon, että niiden kehityksessä ei meinaa millään pysyä perässä. Kuitenkin jokainen sosiaalinen media on erilainen ja niiden käyttäjät ovat myös hyvin erilaisia. Kaikki eivät ole aktiivisia työnhakijoiden keskuudessa, mutta niissä on mahdollista tavoittaa paljon ihmisiä.

Parhaiksi sosiaalisiksi medioiksi rekrytointiin ja työnhakijoiden tavoittamiseen nostaisin LinkedInin ja Facebookin. Linkedin itsessään on perustettu ammatilliseksi sosiaalisen median kanavaksi ja se on toiminut hyvin rekrytoinnin työkaluna. Nykyään se on kasvanut entistä suuremmaksi ja Linkedinin löytyy monipuolisia ominaisuuksia esimerkiksi oman osaamisen kehittämiseen sekä moneen muuhun asiaan. Facebook taas edelleen on Suomen käytetyin sosiaalisen median kanava, vaikka kaikki väittävät esimerkiksi nuorten siirtyneen jo sieltä pois ”koska vanhemmat ovat vallanneet sen”.

Valitse kanavat kohderyhmän mukaan

Sosiaalisen median kanavia on myös useita muita. Löytyy Instagramia, Twitteriä Snapchattia, TikTokkia ja Pinterestiä. Ja monia muita suosittuja tai vähemmän suosittuja. Ne voivat hyvinkin sopia juuri sinun rekrytointiesi tueksi, jos vain kohderyhmäsi niitä käyttää. Ja kannattaa huomioida se, että vaikka sinä et niitä käytä niin monet potentiaaliset työnhakijat ja –tekijät voivat niitä hyvinkin käyttää.

Kanavien valinnassa kannattaa aina pohtia sitä, onko kohderyhmäsi näissä kanavissa. Esimerkiksi monet sote-alan ammattilaiset eivät välttämättä ole kuulleetkaan Linkedinistä. Kun he taas käyttävät aktiivisesti vaikkapa Pinterestiä tai Facebookkia. Parhaiten kanavavalinnat löytyvät kokeilemalla, miten viesti tavoittaa potentiaalisia työnhakijoita ja tutkimalla eri sivustojen tarjoamaa analytiikkaa sen suhteen, miten rekrytointi on onnistunut.

Näkyvyyttä saa ainoastaan maksamalla

Sosiaalisen median julkaisuissa kuitenkin kannattaa huomioida se, että niiden tarjoama orgaaninen näkyvyys on hyvin rajattua. Näiden kanavien liiketoimintaan kuuluu kuitenkin se, että ne elävät mainostulojen kautta. Etenkin organisaatiosivujen orgaaninen näkyvyys on n. 5-20 % koko seuraajamäärästä. Ja vaikka sinulla olisi kuinka paljon seuraajia ei julkaisusi tule näkymään heille orgaanisen näkyvyyden kautta. Hyvä puoli näissä kanavissa on kuitenkin se, että mainonta voidaan kohdistaa hyvinkin tarkasti henkilön koulutuksen, työn tai muiden kiinnostusten kohteiden mukaan, jolloin työpaikkailmoitus on mahdollista saada näkymään niille ihmisille, jotka siihen ovat oikeasti potentiaalisia hakijoita.

Toinen mahdollisuus pieneen näkyvyyden parantamiseen on erilaiset hästägit. Esimerkiksi #rekrytointi on suosittu hashtag, jonka avulla voidaan saada julkaisu näkymään, niillä henkilöillä, jotka seuraavat tuota tai etsivät tuota kyseistä avainsanaa. Kuitenkin myös hastagin näkyminen orgaanisesti on hyvin pientä, eikä niitä tule vastaan sivustofeedeillä kovin usein.

Yksi ja varmastikin paras tapa maksimoida ns. ilmainen näkyvyys on saada omat työntekijät jakamaan ja julkaisemaan ilmoitukset omissa medioissaan. Heidän julkaisunsa näkyvät laajemmalle ja heidän verkostoissaan voi hyvinkin olla potentiaalisia tulevia työkavereita. Siellä voi hyvinkin olla esimerkiksi opiskelukavereita tai muita ammatillisten verkostojen kautta tuttuja henkilöitä. Työntekijöiden valjastaminen organisaation rekrytoinnin tueksi on monestikin se toimivin kanava saada työpaikkailmoitukselle näkyvyyttä halvalla tai ilmaiseksi.

Jos kaipaat apuja rekrytointimarkkinointiin tai haluat vaihtaa siitä ajatuksia, voit varata alla olevan painikkeen kautta 30 minuutin etätapaamisen aiheen äärelle. Voit myös käydä tutustumassa millaisia rekrytointimarkkinointi mahdollisuuksia me tarjoamme Kuntarekryn kanavissa.

Varaa onlinetapaaminenTutustu rekrymarkkinointipalveluihin