Blogit
Työntekijäkokemus - avain toimivaan työyhteisöön
Työntekijäkokemus koostuu jokapäiväisistä kohtaamisista työelämässä. Se on kaikki mitä koemme, kohtaamme ja tunnemme työpäivän aikana. Jokainen voi kokea työntekijäkokemuksen eri tavalla, mutta joka tapauksessa se alkaa heti ensivaikutelmasta uudessa työpaikassa.
Jokaisen yrityksen sydämessä, oli kyseessä suuri tai pieni organisaatio, on sen työntekijät. Ihmiset ovat alkaneet huomata, että he viettävät ison osan elämässään työnsä parissa, miksi emme siis valitsisi paikkaa jossa oikeasti viihdymme. Ja miksi emme jokapäiväisellä tekemisellämme haluaisi vaikuttaa siihen, että jokainen meidän työntekijämme viihtyy.
Perehdytys
Kuten jo aiemmin totesin, työntekijäkokemus alkaa ensivaikutelmasta. Ja olemme myös tulleet siihen tulokseen, että suurin yksittäinen ensivaikutelmaan liittyvä tekijä on perehdytys. Varmistamalla riittävän ja laadukkaan perehdytyksen, tiedämme että meillä on käytössämme osaavat työntekijät, joilla on riittävä tietotaito työn suorittamiseen ja siinä menestymiseen.
Lue myös: Miten vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen
Tutustu myös Intro perehdytysohjelmistoon
Panosta kehitykseen
Pyrimme tarjoamaan työntekijälle mahdollisuuden kehittää itseään ja oppia uusia asioita. Työn ohella opiskelu ja erilaiset konferenssit ovat hyvä mahdollisuus työntekijälle parantaa omaa osaamistaan, samalla se lisää myös sitoutumista ja halua olla tuottavampi työntekijä.
Kilpailu osaajista on kovaa ja riski sille, että työntekijä lähtee on aina olemassa riippumatta siitä investoitko heidän osaamiseensa vai et. Kysymys kuitenkin kuuluu paremminkin, haluatko mahdollistaa työntekijöidesi kehittymisen ja edesauttaa tiimisi taitoja.
Motivaatio
Kun työntekijät viihtyvät, he ovat myös tyytyväisempiä ja valmiita antamaan asiakkaille parasta mahdollista palvelua. Avoin kommunikaatio, motivoivat työtehtävät ja kannustava ilmapiiri ovat avaintekijöitä paremman työntekijäkokemuksen luomisessa. Avoin ilmapiiri ja matala hierarkia mahdollistavat myös sen, että jokainen voi tuoda esille oman osaamisensa eri aihepiirien alueella.
Jos haluat menestyvän ja motivoituneen työyhteisön, joka on valmis tekemään joka päivä parhaansa organisaatiosi ja asiakkaidesi vuoksi, työntekijöiden hyvinvoinnilla on väliä. Sillä, miten kohtelette toisianne jokapäiväisissä askareissa, on väliä. Sekä positiiviset että negatiiviset kokemukset leviävät organisaatiossa nopeasti. Tutki työntekijäkokemustasi ja aloita positiivisten muutosten tekeminen tänään!
Richard Branson kiteytti tämän asian hienosti “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients”.
Lue myös: Kun tavoitteena on hyvä työnantajamielikuva, työntekijä on paras puhemiehesi