Blogit
5 vinkkiä tehokkaampaan rekrytointiin
Rekrytointihan menee jotakuinkin näin:
- Julkaise työpaikkailmoitus
- Valitse sopiva kandidaatti ja täytä paikka
- Nosta jalat pöydälle ja totea ”Olipa se taas helppoa”
Näinhän se menee, eikö vain?
Todellisuudessa rekrytointi voi olla myös hieman haastavampaa. Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit tehdä rekrytoinnistasi mukavampaa ja tehokkaampaa.
Työnantajamielikuva
Niinhän sitä sanotaan, että nykypäivänä työntekijät valitsevat itse missä haluavat työskennellä. Kilpailu työvoimasta käy kiivaana, ja parhaat yksilöt viedään käsistä. Luomalla positiivista ja hyvää työnantajamielikuvaa organisaatiostasi, saavutat rekrytointiprosessissa enemmän juuri teistä kiinnostuneita ihmisiä.
Käytä dataa apuna rekrytoinnissa
Käytitpä sitten rekrytointijärjestelmää tai et, on helpompi toteuttaa onnistuneita rekrytointeja, kun tavoitat oikeanlaisia ihmisiä ja niitä medioita joissa ne oikeanlaiset ihmiset viettävät aikaa.
Rekrytointiprosessissa on monia asioita joita kannattaa seurata. Ne antavat sinulle tietoa siitä, miten rekrytointiprosessisi etenee ja miten sitä kannattaisi kehittää. Seuraa ja analysoi ainakin näitä:
- Kuinka paljon ilmoituksesi saa näyttökertoja?
- Mitä kautta ilmoituksellesi saavutaan?
- Kuinka monta hakemusta olet saanut näyttökerroilla?
- Saatko tarpeeksi laadukkaita hakemuksia?
Lue lisää datan hyödyntämisestä rekrytoinnissa
Innovoi ja keksi uusia juttuja
Kuten yläpuolella mainitsin, kilpailu tekijöistä on kovaa. Mieti siis entistä enemmän sitä, miten voisit erottua muista, ja saada organisaatiosi paremmin esille. Älä mene enää ”Niin kuin meillä on aina ennenkin tehty”, vaan kokeile jotain ihan uutta. Ja uuden ei aina tarvitse olla kallista ja huolellisesti suunniteltua, kokeilun ja erehdyksen kautta on saatu aikaiseksi paljon mahtavia asioita.
Löydät passiiviset työnhakijat
Jopa 85% työssäkäyvistä ihmisistä on valmiita ainakin keskustelemaan uusista työtehtävistä. Kun taas ainoastaan 15% työntekijöistä on täysin tyytyväinen nykyiseen työhönsä, eikä lähtisi vaihtamaan, tulisi kohdalle mitä tahansa. Ainakin tässä kohdassa prosentit ovat siis sinun puolellasi.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että passiiviset ehdokkaat eivät ole yhtä motivoituneita etsimään uusia tehtäviä, ja heidän CV:t tai julkiset profiilit eivät välttämättä ole ajan tasalla. Huolehdi siis siitä, että työpaikkailmoituksesi on mahdollisimman kiinnostava ja kynnys hakemuksen jättämiseen mahdollisimman alhainen.
Varmista hyvä hakijakokemus
Hyvä hakijakokemus mahdollistaa sen, että jo aiemmin töihin hakeneet ehdokkaat hakevat uudestaan. Jätä siis hakijoille hyvä mielikuva organisaatiostasi, vaikka he eivät ensimmäisellä kerralla tulisikaan valituiksi. Hyvään hakijakokemukseen vaikuttavat selkeä rekrytointiprosessi ja onnistunut hakijaviestintä. Laadukkaalla viestinnällä voit vaikuttaa myös siihen, miten nämä henkilöt viestivät organisaatiostasi eteenpäin.