Blogit22.11.2018

Hyvä työnantajamielikuva on ohituskaista hyviin hakemuksiin

Kun teet rekrytointi-ilmoituksen, copy-pastaatko edellisestä ilmoituksesta organisaatiosi esittelyn? Mitäpä jos katsoisit sitä ensi kerralla ulkopuolisen silmin. Kerrotko olennaiset asiat ja teetkö sen niin, että työnhakija kiinnostuu?

Esittelyssä on mahdollisuus luoda mielikuva työnantajasta, joka tarjoaa sekä kiinnostavan työtehtävän että mahdollisuuden urakehitykseen. Hyvällä työnantajamielikuvalla voi myös erottua muista organisaatioista, jotka kilpailevat samoista työntekijöistä.

Mitä lyhyessä esittelyssä sitten kannattaisi kertoa? Perustietoja ovat organisaation tehtävät ja koko. Niiden lisäksi on hyvä avata tavoitteita ja mihin suuntaan toimintaa halutaan kehittää. Saavutuksista, julkisesta tunnustuksesta ja palkinnoista kannattaa aina mainita. Moni puhuu myös arvoista ja visioista.

Mikkelin kaupungin työnantajaesittely kertoo asenteesta ja tavoitteista:

Tasa-arvo, koulutus ja ylpeys omasta tekemisestä ovat aina olleet täällä hyvän elämän perustana. Edelläkävijöinä olemme varmoja tulevista saavutuksista ja luomme rohkeasti kehittyvän kaupungin tulevaisuutta.

Kuvaa esittelyssä myös lyhyesti ympäristöä ja maantieteellistä sijaintia, sillä omalla alueellasi saattaa olla sopivasta työvoimasta pulaa. Työpaikka Kuopiossa voi olla helsinkiläisen mielestä hyvinkin kiinnostava, mutta mitä muuta kaupunki voi tarjota hänelle? Hieno esimerkki hyvästä alue-esittelystä tulee Lahdesta:

Lahdessa yhdistyvät pienen ja suuren kaupungin parhaat puolet. Aktiiviset asukkaat arvostavat kaupungin kotoisuutta ja liikkumisen helppoutta. Loistavan sijainnin ja toimivien kulkuyhteyksien ansiosta Lahden seudulla käydään töissä joka puolelta Etelä-Suomea. Junamatka Helsingistä kestää nopeimmillaan 49 minuuttia.

Kuvan mahdollisuus kannattaa ilman muuta käyttää hyväksi. Useimmat valitsevat valokuvan, jotkut piirroskuvan. Päätös on usein vaikea, sillä kuvan pitäisi vastata moneen tarpeeseen. Sen tulisi kertoa työtehtävän ja työympäristön lisäksi myös työnantajasta. Kun kyseessä on kaupunki tai kunta, on työnantajan palvelukessa kymmenien jos ei satojen ammattien edustajia.

Moni on ratkaisut kuvapulman vaakunalla tai logolla. Helsingin vaakunassa vene kertoo merellisestä sijainnista, mutta mistä Lappeenrannan metsämies kertoisi – nuijasodasta? Lappeenranta on kuitenkin valinnut hienon logon ja kolmen kuvan yhdistelmän, joka luo mielikuvan kansainvälisyydestä, teknologiasta, upeasta luonnosta ja samalla inhimillisyydestä.

Lappeenrannan kaupunki

Kuva: Lappeenrannan kaupunki

Apuja työnantajamielikuvaan rekrytoinnin asiantuntijapalveluilla