hakijakokemuksen mittaaminen

Innostavan työnhakijakokemuksen tuottaminen – mistä lähteä liikkeelle?

Työnhakijoiden odotukset ovat muuttuneet rekrytointiprosessia kohtaan. Enää ei riitä, että julkaistaan työpaikkailmoitus täynnä osaamis- ja kokemusvaatimuksia, valitaan summamutikassa kanava, jossa ilmoitus julkaistaan ja jäädään odottamaan hakijoiden aktiivisuutta.

Innostava työnhakijakokemus vahvistaa positiivista työnantajakuvaa

Nykyaika on tarjonnut meille kaikille mahdollisuuden rajattomaan määrään tietoa asioista, joista olemme kiinnostuneita. Sama koskee myös työnhakijoiden tiedon nälkää työnantajuuttasi kohtaan. Havaitsemme tiedontarpeen, etsimme ja tartumme ensimmäiseen tahoon, joka tarpeemme täyttää. Samoin toimii esimerkiksi työpaikan vaihtoa harkitseva oman alansa ammattilainen. Työnantaja, joka tarjoaa itsestään enemmän mielenkiintoista ja samaistuttavuudellaan resonoivaa tietoa ja tarjoaa vaivattomimman tavan olla vuorovaikutuksessa, voittaa kilpailun huomiosta ja menestyy työnhakijahankinnassa.

Positiivisen innostavan työnhakijakokemuksen luominen on tärkeää, kun halutaan erottua työnantajana ja houkutella päteviä hakijoita. Hakijakokemuksen vaikutukset työnantajamielikuvaan ovat kiistattomat, mutta kuinka kehittää hakijakokemusta tässä ajassa, jossa vaihtoehdot ovat laajat ja pirstaloituneet niin menetelmien kuin kustannuksienkin osalta?

Kartoita nykytila

Kuten kaikissa kehittämistoimissa myös työnantajamielikuvan ja hakijakokemuksen kehittämiseen ryhtymisessä tieto nykytilasta on kaikki kaikessa. Perustamalla teot olettamille, saadaan aikaan tehottoman hauras pohja toimenpiteille. Selvitä ensin omien kohderyhmiesi osalta, millaisiin rooleihin tulet rekrytoimaan seuraavaksi ihmisiä, millaiset osaamis- ja kokemustaustat näillä henkilöillä tulisi olla sekä kuinka nämä henkilöt oletettavimmin profiloituvat käyttäytymiseltään rekrytointimarkkinoinnille altistumisen osalta. Näin varmistat, että teet oikeita asioita oikeaan aikaan ja myös hakijoiden näkökulmasta oikeissa rajapinnoissa.

Hyödynnä työnhakijakyselyitä

Kun olet identifioinut unelmahakijaprofiilisi, olet valmis tutkimaan, kuinka nykyiset työnhakijat ovat kokeneet rekrytointiprosessisi, jotta sinun on mahdollista tuottaa entistä parempi hakijakokemus kohderyhmillesi. Työnhakijakyselyiden kautta sinun on mahdollista selvittää esim. viimeisen kuuden tai 12 kuukauden aikana organisaatioosi hakeneiden kokemukset rekrytointiprosessista. Tilanteessa, jossa sinulla ei ole ajallisia resursseja käytössä toteuttaa kyselytutkimuksia itse, on hyvä muistaa, että me Kuntarekryssä voimme auttaa sinua tutkimuksen toteuttamisessa.

Näiden kahden tärkeän vaiheen toteuttamisen jälkeen sinulla on tarkka käsitys siitä, kenellehaluat lähteä mutkattoman notkeaa tapaa hakea avoimiin paikkoihisi sekä tarkka käsitys siitä, kuinka työnhakijat ovat historiassa hakijakokemuksensa arvioineet. Kaikki tämä juuri niillä määreillä ja rekrytointiprojektin vaiheiden ulottuvuuksilla, jotka olet halunnut tutkimukseen sisällyttää.

Lue myös: Näin virtaviivaistat hakijakokemuksen innostavaan suuntaan

Kaipaatko apuja työnhakijakokemuksen kehittämiseen tai mittaamiseen?

Ota meihin yhteyttä ja kartoitetaan teidän tarpeenne.

Kirjoittaja:

Hannu Juvonen

Asiakkuuspäällikkö, FCG Digital

hannu.juvonen(at)fcg.fi

FCG Digitalin asiakkuuspäällikkö Hannu innostuu erityisesti strategisesta työnantajamielikuvan kehittämisestä ja rekrytointiprosessin tehostamisesta Digitalin modernien työkalujen avulla. Hyvät keskustelut aiheiden ympärillä saa innostuksen heräämään miehessä. Vapaa-ajallaan hänet löytää maastopyörän selästä tai metsästä lenkkeilemästä.