hakijakokemuksen mittaaminen

Näin virtaviivaistat hakijakokemuksen innostavaan suuntaan

Edellisessä blogipostauksessamme ”Innostavan työnhakijakokemuksen tuottaminen – mistä lähteä liikkeelle?” käsittelimme, kuinka työnantajamielikuvan ja hakijakokemuksen kehittämiseen ryhtymisessä tieto nykytilasta on kaikki kaikessa.

Selvittämällä ensin omien kohderyhmiesi osalta, millaisiin rooleihin tulet rekrytoimaan seuraavaksi ihmisiä ja millaiset osaamis- ja kokemustaustat näillä henkilöillä tulisi olla, sinun on mahdollista varmistua siitä, että teet oikeita asioita oikeaan aikaan ja myös hakijoiden näkökulmasta oikeissa rajapinnoissa.

Tämän lisäksi tutkittuasi, kuinka nykyiset työnhakijat ovat kokeneet rekrytointiprosessisi, on sinun mahdollista tuottaa entistä parempi hakijakokemus kohderyhmillesi.

Suunnan ollessa selkeä hakijakokemuksen kehitystoimien osalta, ota huomioon ainakin seuraavat seikat, joilla sinun on mahdollista virtaviivaistaa hakijakokemusta innostavaan suuntaan:

1. Ole aina askel edellä kohderyhmiäsi – Onnistuneella rekrymarkkinoinnilla autat hakijaa löytämään organisaatiosi työnantajuuden erinomaisuustekijät

Hyödynnä sosiaalisen median kanavien maksullisen mainonnan kohdennusmahdollisuuksia. Positiivisen hakijakokemuksen tuottamisen keskiössä on odotuksien ylittäminen, joten yllätä kohderyhmääsi kuuluva henkilö kertomalla avoimesta roolista jo ennen kuin hän osaa sitä itse lähteä etsimään ja löytämään.

Mainosalustojen tarjoamat kohdennustavat ovat tehokkaat, mutta eivät kuitenkaan täysin aukottomat. Tavoitetut ihmiset eivät välttämättä aina ole täysosumia, joten muista hyödyntää rekrymarkkinoinnin some-kampanjoinnin mainosteksteissä myös suositteluus-aspekti. Tavoitat aina sekä ydinkohderyhmäsi edustajia sekä heidän kaltaisiaan yksilöitä, joten kehota avoimesti suosittelemaan tarjolla olevaa roolia myös kampanjalle altistujan tuttaville.

Jos maksetun mainonnan ratkaisut eivät vielä ole tuttuja voit antaa meidän auttaa. Lisätietoa löydät täältä: Rekrymarkkinointi

2. Informatiiviset sekä realistisen samaistuttavat työpaikkailmoitukset

Muista, että työpaikkailmoitukseesi tutustuva ammattilainen mitä todennäköisimmin tietää, mistä roolin perusarki koostuu. Korosta työn tarjoamia innostuksen lähteitä kehittymismahdollisuuksien kautta ja keskity selkeyteen, houkuttelevuuteen sekä korostamaan organisaatiosi työnantajuuden vahvuuksia ja ainutlaatuisia piirteitä.

Kerro avoimesti yrityskulttuuristanne ja arvoistanne ja kuinka nämä näkyvät konkreettisesti jokaisen työntekijän arjessa.

Anna hakijoille mahdollisuus nähdä, miten he sopivat osaksi organisaatiotanne. Älä missaa mahdollisuutta tutustuttaa organisaatiostanne kiinnostuneelle myös uusia, mahdollisia työkavereita esimerkiksi video- tai uratarinasisältöjen kautta. Upota tekstin joukkoon linkki verkkoympäristöön, johon olet koonnut monipuolisesti organisaatiosi edustajien tarinoita organisaatiossasi työskentelemisestä esimerkiksi Kuntarekryn laajennettua työnantajaesittelysivua, eli Urasivua hyödyntäen.

Näytä, että yrityksessä on mahdollista kehittyä ja oppia uutta. Ota myös huomioon palkka-avoimuutta korostava direktiivi, joka on tulossa muokkaamaan meidän kaikkien rekry-arkea.

Anna myös lupauksesi laadukkaasta perehdytyksestä ja kerro avoimesti viimeistään haastatteluissa, kuinka perehdytyssuunnitelma on laadittu ja mitä suunnitelma pitää sisällään.

3. Havainnollista hakuprosessi itsellesi (sekä tiimillesi) hakijanäkökulmasta

Varmista, että rekrytointiprosessi on selkeä kaikille sisäisille kumppaneillesi ja että jokainen hakija tulee otetuksi huomioon tasavertaisella tavalla. Tee tarkka arviointi, onko esimerkiksi anonyymi rekrytointi yksi yhdenvertaisuuden tukipilareista, joita kohderyhmäsi voi arvostaa.

Kerro hakijoille realistinen aikataulu jo hakuilmoituksessa ja pidä heidät ajan tasalla rekrytointiprosessin etenemisestä. Muista, että lupauksen lunastaminen saumattomasta viestinnästä alkaa välittömästi hakemuksien saapumisen jälkeen.

Keskitys avoimeen ja inhimilliseen hakijaviestintään. Hyödynnä Kuntarekry-järjestelmän hakijaviestinnän automatisoinnin mahdollisuudet ja sanoita viestit oman organisaatiosi äänensävyn mukaisesti. Näin luot positiivisen ja avoimen viestinnän ilmapiirin hakijoiden kanssa.

Tarjoa hakijoille tavat olla yhteydessä rekrytointiprojektin aikana tahoihin, joilta hakijat saavat oikeellisen vastauksen nopeasti ja vaivattomasti. Muista myös suunnitella yhteydenottokanavat kohderyhmiesi toiveita ja tarpeita vastaten.

4. Mahdollista inhimillinen kohtaaminen

Tarjoa hakijoille mahdollisuus henkilökohtaiseen kohtaamiseen ja ota huomioon eri sukupolvien edustajien odotukset haastatteluprosessin osalta. Älä kuitenkaan oleta nuorempien hakijoiden suosivan vain digitaalisia rajapintoja haastattelujen osalta. Muista, että työhaastattelu on erinomainen mahdollisuus sinulle tutustua hakijaan, mutta myös hakijalle tapa haistella, kuinka hänen sekä organisaatiosi arvot kohtaavat.

Ole myös hieman itsekäs ajankäyttösi suhteen ja hyödynnä videorekrytoinnin ratkaisua haastattelukierroksien esikarsinnasta ja tutustu hakijoihin syvemmin teemojen osalta, jotka tunnistatte roolin kannalta tärkeiksi organisaatiossanne. Esinauhoitettujen videoiden kautta sinulla on mahdollista tutustua hakijaan CV:n ja hakemustekstin rivejä syvemmin ja esimerkiksi tutustuttaa hakija jo uusiin, mahdollisiin työkavereihin heidän päästessä ääneen videokysymyksien kautta.

Tutustuta hakija mahdollisimman varhaisessa vaiheessa uusiin, mahdollisiin työkavereihin. Sitoutuminen puolin ja toisin keskiössä. Jos olet saanut ydinkohderyhmääsi kuuluvan ihmisen kiinnostumaan teistä työnantajana, tarjolla olevan roolin sisällöstä sekä kaiken lisäksi vielä saanut tämän yksilön näkemään hakemisen vaivan, on tärkeää pitää kiinni tästä yksilöstä viimeiseen saakka. Muista, että ”drop-outit” hakuprosessin loppusuoralla ovat yleisiä varsinkin, jos hakijalle ei mahdollisteta sosiaalista sidettä rekrytointiprosessin aikana. Ajatus kannattaa laittaa myös sille faktalle, että vain harvoissa tapauksissa olette ainoa työnantaja, jolle hakija on antanut aikaansa ja vaivaansa hakemuksien muodossa.

On tärkeää päästä luomaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa hakijaa sitouttava mielikuva työskentelystä uuden tiiminsä kanssa sekä tekemään samalla lopullinen arviointi on tämä tarjolla oleva rooli juuri se hänelle sopivin vaihtoehto.

Keskittyessäsi hakijakokemuksen parantamiseen strategisessa mittakaavassa, voit samalla huomata, että olet yllätykseksesi kehittänyt itsellesi myös taktisen rekrymarkkinoinnin strategian, jonka avulla sinun on mahdollista lähteä kehittämään työnhakijahankinnan voluumia kohti innostavan hakijakokemuksen tuottamista.

Kehitä hakijakokemusta askel kerrallaan

Kerralla ei kannata haukata liian iso palaa kehityselementtien käyttöönoton osalta, vaan priorisoida askel kerrallaan juuri teidän organisaatiollenne sopivia asioita hakijakokemuksen kannalta.

Muista aina, että me Kuntarekryn mutkaton väki olemme auttamassa sinua ja organisaatiotasi myös ylivertaisen hakijakokekuksen tuottamisessa. Muovataan yhdessä entistä toimivampi ja tehokkaampi hakijapolku - ota vain yhteyttä meihin.

Kirjoittaja:

Hannu Juvonen

Asiakkuuspäällikkö, FCG Digital

hannu.juvonen(at)fcg.fi

FCG Digitalin asiakkuuspäällikkö Hannu innostuu erityisesti strategisesta työnantajamielikuvan kehittämisestä ja rekrytointiprosessin tehostamisesta Digitalin modernien työkalujen avulla. Hyvät keskustelut aiheiden ympärillä saa innostuksen heräämään miehessä. Vapaa-ajallaan hänet löytää maastopyörän selästä tai metsästä lenkkeilemästä.