Blogit

Blogit13.10.2020

Pienin askelin alkuun rekrymarkkinoinnissa

rekrymarkkinoinnin aloitus

Rekrytointimarkkinointi on haastavassa rekrytointitilanteessa nostanut päätään yhä tärkeämpänä osana rekrytointiprosesseja. Myös me olemme kehittäneet rekrytointimarkkinoinnin toimintamalleja yhdessä kuntaorganisaatioiden kanssa ja samalla pyrkineet kehittämään Kuntarekryyn entistä parempia mahdollisuuksia niin työnantajamielikuvan luomiseen kuin rekrytointimarkkinoinnin toteuttamiseen.

Rekrymarkkinointiin voi liittyä monia asioita, joita voidaan kehittää. Monet asiat voivat myöskin olla yksinkertaisia ja nopeasti toteutettavia. Kuitenkin tärkeimpinä asioina haluan nostaa kaksi asiaa. Sisällön, eli sen viestin, jota työnhakijalle halutaan kertoa sekä tämän viestin kohdistaminen oikeaan paikkaan ja oikealle yleisölle.

Panosta sisältöön

Sisällöllä voidaan tarkoittaa monia asioita. Sisältö voi olla videoita, kuvia tai vaikkapa blogitekstejä. Joskus tilanne on se, että organisaatiolla ei ole resursseja lähteä tekemään rekrytointikohtaisia videoita tai vaikkapa blogikirjoituksia. Tällöin kannattaa kuitenkin panostaa siihen, että työpaikkailmoituksen tekstit ovat mietittyjä ja kertovat hakijalle mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä työtehtävästä ja työyhteisöstä.

Helpoin tie on usein ottaa vanhasta saman tehtävän rekrytoinnista pohja ja muokata se ajan tasalle nykypäivään. Helpoin tie ei kuitenkaan aina ole se paras tai vaikuttavin. Monesti pyörittämällä vanhoja rekrytointi-ilmoituspohjia törmätään siihen, että muidenkin työtehtävien ilmoitukset alkavat näyttää samalta. Joten ensi kerralla, kun alat luomaan työpaikkailmoitusta, pysähdy hetkeksi ja mieti kenelle tekstiä kirjoitat ja kertooko se kaiken oleellisen työpaikasta. Hyvä keino parantaa työpaikkailmoituksen tekstejä on esimerkiksi luoda hakijaprofiili, jonka avulla tekstiä on helpompi sanoittaa.

Lue myös: Miten puhutella työnhakijaa

Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalinen media on rekrytointimarkkinoinnin tärkeyden myötä noussut yhä tärkeämmäksi kanavaksi markkinoida ja mainostaa työpaikkoja. Etenkin passiivisten työnhakijoiden houkutteluun se on hyvä ja kustannustehokas kanava. Esimerkiksi Facebookkia käyttää tällä hetkellä n. 2,7 miljoonaa suomalaista ja Linkediniä jo lähes 1,5 miljoonaa suomalaista. Rekrymarkkinoinnissa on siis hyvä mennä sinne, missä ihmiset ovat, jotta heidät voidaan tavoittaa.

Sosiaalinen media ei tosin enää tänä päivänä ole orgaanisen eli ilmaisen näkyvyyden kannalta se paras kanava. Jotta ilmoitukset saadaan kunnolla näkyviin, on niihin käytettävä jonkin verran mainoseuroja. Hyvä puoli tässä kuitenkin on se, että mainokset voidaan kohdistaa hyvinkin tarkkaan juuri oikealle kohderyhmälle. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki eivät ole somessa, joten kaikkiin tehtäviin sieltä ei välttämättä osaajia löydä. Joskus toimiva kanava voi olla jokin aivan muu. Myös tämän kanavan määrittelyssä hakijaprofiili voi olla hyvä työkalu.

Lue myös: Sosiaalinen media rekrytoinnin työkaluna

Kuntarekryyn kehitteillä uutta

Viime viikolla mainitsimme Hack Your Talent -päivässä alkunsa saaneesta KRobotti chatbotista. Tuon päivän aikana on ideoitu ja kehitetty myös rekrymarkkinointiin liittyviä toiminnallisuuksia Kuntarekryyn ja kehitystyö on hyvässä vauhdissa. Tällä hetkellä sivustolla on mahdollista tehdä monipuolisempia työnantajaesittelysivuja sekä työpaikkailmoituksia ja tuoda niihin enemmän sisältöä. Nämä sivut ovat maksullisia lisäpalveluita ja tässä vaiheessa niiden kokoaminen tapahtuu manuaalisesti meidän toimestamme. Jatkossa kuitenkin kehitystyön edetessä teillä on itsellänne mahdollisuus päästä muokkaamaan sivuja. Sivustolle tulee jatkossa myös mahdollisuuksia tehdä toimiala- ja rekrytointikohtaisia laskeutumissivuja. Jos haluat kuulla näistä sivuista ja kehitystyöstä lisää, laita meille viestiä ja katsotaan sopiva ajankohta sivujen demoamiselle.

Ota yhteyttäTutustu rekrymarkkinointipalveluihimme