Blogit12.06.2019

Rekrytointi ja markkinointi kulkevat käsi kädessä

rekrytointimarkkinointi

Rekrytointi on nykypäivän työelämässä yksi suurimmista organisaatioiden kohtaamista haasteista. Oikeiden talenttien löytyminen voi olla jopa ratkaisevin tekijä menestystä tavoiteltaessa. Rekrytoinnin muutokset, digitaalisuus sekä uusien sukupolvien tapa toimia, on tehnyt rekrytoijien työn entistä haastavammaksi. Nykyään ei enää riitä, että työpaikkailmoitus julkaistaan ja odotellaan sopivia hakijoita, vaan työnantajan täytyy herättää kiinnostusta työnhakijoissa, sekä heissä, jotka eivät vielä tiedä, että haluavat vaihtaa työpaikkaa.

Rekrytointi voidaankin nähdä yhä enemmän organisaation markkinointina, kuin pelkästään sopivien kandidaattien etsimisenä. Uusien teknologioiden ja markkinointitaitojen opettelu ovat tulleet lähemmäs rekrytoijien päivittäistä työskentelyä. Uudet teknologiat mahdollistavat, että organisaatioilla on käytössään entistä enemmän työnhakija- ja työntekijätietoja. Ne helpottavat rekrytoijan työskentelyä, mutta silti suurin haaste päivittäisessä työssä on edelleen löytää juuri ne parhaat kandidaatit mahdollistamaan organisaation menestys.

Perinteisesti markkinointitiimit tunnetaan uusien innovaatioiden etsimisestä ja uusien työkalujen kokeilemisesta. Nykyään myös rekrytoijat ovat alkaneet löytää samoja piirteitä itsestään ja he tarvitsevat ja vaativat uusia työkaluja toiminnan kehittämiseen. He ovat alkaneet miettiä, miten prosesseja voidaan modernisoida, miten parempia hakijoita löydetään ja miten rekrytointiprosesseja voidaan kehittää eri osapuolten näkökulmasta. Brändäys ja yrityskuvan markkinointi sekä kiinnostuksen herättäminen ovatkin tänä päivänä yhä arvokkaampia taitoja rekrytoijalle.

Panosta hakijakokemukseen yhtä paljon kuin asiakaskokemukseen

Joillekin organisaatioille uusien työnhakijoiden löytyminen voi olla samanlainen elinehto kuin uusien asiakkaiden hankkiminen. Samoin kuin yrityksen brändi herättää ajatuksia asiakkaissa, herättää se myös tunteita työhakijoissa. Tästä syystä myös hakijakokemus on verrattavissa asiakaskokemukseen. Ethän sinä halua, että asiakkaillasi on huono kuva organisaatiostasi, joten et varmaan myöskään tahdo, että työnhakijoille muodostuu negatiivinen mielikuva. Huonolla hakijakokemuksella et välttämättä menetä vain potentiaalisia lahjakkuuksia, vaan myös potentiaalisia asiakkaita.

Yhtenä isona trendinä rekrytoijan työhön on tullut työnantajamielikuvan luominen ja kehittäminen. Paras tapa varmistaa uusien talenttien löytyminen on rakentaa yrityksestä haluttava, mutta kuitenkin oikeellinen, kuva mahdollisten tulevien työnhakijoiden silmissä. Rekrytointi ei tapahdu enää vain tietokoneella kirjoitetuilla hakemuksilla, vaan myös mobiililaitteilla sekä esimerkiksi LinkedIn-profiilin kautta. Näissä ympäristöissä työnantajabrändi tulee yhä kriittisemmäksi osaksi huipputason osaajien hankkimisessa. Voimmekin todeta, että uusien huipputason osaajien löytymisessä rekrytointi = markkinointi.

Työnantajamielikuva ei tarkoita ainoastaan sitä, millainen kuva yrityksestäsi on sosiaalisissa medioissa, vaan myös olemassa olevien työntekijöidesi mielikuvat organisaatiostasi ovat tärkeä osa työnantajamielikuvaa. Joten jos rakennat työnhakijoille mielikuvia ja odotuksia esimerkiksi LinkedInissä, ole myös valmis vastaamaan näihin odotuksiin. Työnantajamielikuvan vaikutus ei välttämättä näy suoraan rekrytointiraporteissa, mutta sen vaikutukset muilla tavoin voivat olla huomattavat. Siksi onkin tärkeää miettiä miten työnantajamielikuvaa voisi kehittää ja vuorovaikutusta hakijoiden kanssa parantaa.

Lue myös: Miten markkinointi voi auttaa rekrytointiasi

Jos haluat vaihtaa ajatuksia rekrymarkkinoinnista tai jutella millaisia haasteita teillä on ollut rekrytoinnissa ja voisiko rekrymarkkinoinnista olla niihin apua, varaa alla olevasta painikkeesta 30 minuutin ilmainen etätapaaminen.

Varaa aika online tapaamiseen

Lue lisää aiheista

Jaa kirjoitus