Blogit
Rekrytointi vaatii yhä enemmän työtä onnistuakseen
Työnhaun helppous mietityttää sekä puhuttaa tällä hetkellä rekrytoijia ja käynnissä onkin selkeästi työnhakijoiden markkinat. Rekrytoijat ja esimiehet joutuvat tekemään entistä enemmän työtä sen eteen, että saadaan ensinnäkin hakijoita ja sen lisäksi vielä palkattua näistä hakijoista uusia henkilöitä tehtäviin. Työnhakijoiden liikkeelle saaminen onkin nykyisin yksi rekrytoijan kovimmista tehtävistä ja jotkut osaajat pitää ”hakea kotisohvalta töihin”. Kun hakemus on saatu, niin siitä rekrytointiprosessit etenevät sutjakkaasti ja laadukkaasti.
Keinoja hakijoiden houkutteluun
Hakijoiden houkutteluun on nykyään monia erilaisia mahdollisuuksia. Lähes kaikki viettävät päivänsä internetyhteyksien äärellä, joten tietoa työpaikoista ja kaikesta mahdollisesta muustakin on oltava tarjolla juuri silloin, kun sitä halutaan saada. Siksi on tärkeää olla esillä jatkuvasti. Tämä tarkoittaa sitä, että hakijan täytyy löytää teidät myös silloin, kun hänelle sopivaa tehtävää ei ole avoinna. Me Kuntarekryssä teemme paljon tätä työtä, jotta työnhakuportaalin kävijämäärät kasvavat ja potentiaaliset hakijat voivat löytää teidät työnantajat silloinkin, kun teillä ei ole avoimia työpaikkoja.
Työnantajana tulee olla esillä ja näkyä eri kanavissa jatkuvasti. Työnantajia ja työpaikkoja pitää tänä päivänä markkinoida aktiivisesti, jotta työnhakijat vallitsevassa tilanteessa ovat valmiita tutkimaan työpaikkoja. Ja kun markkinointia tehdään, niin kannattaa myös varmistaa, että hakijalle on saatavilla riittävää ja mielenkiintoista tietoa työtehtävästä ja työnantajasta.
Olemme yhdessä useiden asiakkaidemme kanssa toteuttaneet aktiivisesti työpaikkojen, urasivujen ja erilaisten kampanjasivujen avulla rekrytointimarkkinointia. Jos haluat kuulla näistä lisää, ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.
Lue myös: Sosiaalinen media rekrytoinnin työkaluna
Työnhaun helppous
Erilaiset tavat saada hakija jättämään yhteystietonsa, ovat tänä päivänä jokaisen markkinoijan keinoja konversioiden ja myynnin edistämiseksi. Tätä samaa tapaa voidaan hyödyntää myös rekrytoinneissa, mutta se vaatii myös sen, että hakijoihin ollaan aktiivisesti yhteydessä ja heille soitellaan perään, kun yhteystiedot on saatu.
Kevyt hakulomake ei sinällään myöskään ole uusi keksintö ja sitä voidaan hyödyntää Kuntarekry-palvelussa. Te voitte siis itse määrittää, mitä kenttiä hakulomakkeella käytetään. Ja tästä voi myös ilmoittaa ihan hyvin suoraan työpaikkailmoituksella. Lisäksi Kuntarekryyn tuleva hakijaportaaliuudistus tulee entisestään parantamaan mahdollisuuksia myös hakulomakkeen käytössä rekrytoinneissa. Vinkkinä hakulomakkeen tekoon sellainen, että voitte tehdä hakulomakkeen kysymyksistä monivalintoja, jolloin hakijan ei tarvitse kirjoittaa juuri mitään, hän voi vain valita häneen sopivimmat vaihtoehdot. Jos ette osaa tällaista hakulomaketta tehdä, asiakastukemme auttaa ilomielin.
Lue myös: Kevyempi työnhaku Kuntarekryllä
Aloita pienellä, kehitä jatkossa
Rekrytointien markkinoinnissa ei välttämättä aina tarvitse keksiä jotain uutta, vaan pienillä askelilla on hyvä lähteä liikkeelle. Yksinkertaisimmillaan se voi tarkoittaa sitä, että markkinoidaan työpaikkailmoitusta tai vaikkapa urasivua digitaalisen markkinoinnin keinoin ja ohjataan sille kohderyhmään sopivaa yleisöä. Kun työpaikkailmoituksen tai urasivun kävijämäärät kasvavat, kasvaa myös todennäköisyys sille, että hyviä hakijoita saadaan.
Jos työntekijöille halutaan tuottaa monipuolisempaa sisältöä tai hyödyntää vaikkapa videoita ja kuvia aktiivisemmin, voidaan kampanjasivuna käyttää laajennettuja työpaikkailmoituksia tai tehtäväkohtaisia kampanjasivuja. Sisältö kuitenkin on se, mikä lopulta ratkaisee, haluaako hakija hakea teille töihin. Sitä ei ratkaise hakulomake, digitaalinen markkinointi tai muut vippaskonstit. Niiden tehtävänä on tukea rekrytointia.
Lue myös: Pienin askelin alkuun rekrymarkkinoinnissa
Jos haluat kuulla lisää erilaisista rekrytointimarkkinoinnin mahdollisuuksista Kuntarekryssä, laita meille viestiä ja katsotaan yhdessä, miten teidän rekrytointienne vaikuttavuutta voisi kehittää.