Blogit

Blogit12.05.2020

Tekstiviesti hakijaviestinnän pelastajana

hakijaviestintä tekstiviesti

Hakijakokemuksesta puhutaan paljon rekrytointien yhteydessä. Sosiaalisissa medioissa vilisee keskusteluja, joissa parjataan työnantajia ja rekrytoijia huonosta viestinnästä. Samaan aikaan rekrytoijien lähettämät sähköpostit eivät löydä perille tai ne hukkuvat mainospostien ja muiden kissavideoiden sekaan. Tiesitkö itse asiassa, että sähköpostien avausprosentti maailmalla on alle 20 prosentin luokkaa*

Hakijaviestintä on kuitenkin tärkeä osa onnistunutta rekrytointiprosessia. Olipa kyseessä henkilö, joka tulee valituksi tai ei tule valituksi, hänelle täytyy saada tietoon, miten rekrytointi etenee ja missä sen kanssa ollaan menossa. On olemassa kuitenkin yksi antiikkinen ja iänikuinen suomalainen keksintö, joka toimii ja tavoittaa ihmiset. Eli, taas se nousee esiin. Antiikin tekstiviesti. Kaikki digitalisoituu ja modernisoituu, mutta tekstiviesti säilyy.

Miksi tekstiviesti?

Monet tunnistavat Kuntarekrystä lähettävät automatisoidut tekstiviestit lähinnä sijaisrekrytoinnin tarpeisiin soveltuviksi. On totta, että ne soveltuvat sijaisrekrytointiin erittäin hyvin, mutta niin ne soveltuvat myös perinteisiin rekrytointeihin ja hakijaviestintään. Tutkimusten mukaan tekstiviestin avausprosentti on n. 98%**, joten se tavoittaa ja se luetaan. Näin ollen työnhakijat saavat viestisi ja se ei huku muiden viestien sekaan.

Toinen tekstiviestin ehdoton vahvuus on sen lyhyt ja ytimekäs viesti. Viestissä voidaan selkeästi ja helposti tuoda esille sen ydin ja näin ollen tuo tieto jonnekin pitkän viestin keskelle. Viestiin on helppo sisällyttää se tärkein tieto, jota hakija siinä kohtaa rekrytointiprosessia odottaa.

Rekrytointi on siirtynyt mobiilipainotteiseksi. Työpaikkoja selataan mobiilisti ja myös hakemuksia jätetään mobiililaitteen avulla. Siksi on tärkeää löytää keino, joka ei huku muiden sovellusten ja sähköpostirallin syövereihin. Tekstiviestin yksi hieno puoli on siinä, että sitä pidetään nykyään myös virallisempana kanavana viestiä kuin vaikkapa Whatsapp viestejä. Näin ollen sitä ei myöskään pidetä roskapostina.

Lue myös: Miten tekstiviestit voivat auttaa rekrytoinnissa

Tekstiviestin rooli hakijakokemuksessa

Tekstiviestin avulla voidaan hoitaa monia hyvän hakijaviestinnän ja hakijakokemuksen kannalta oleellisia asioita. Sen avulla voidaan tavoittaa iso joukko ihmisiä kerralla lähettämällä automatisoitu viesti suoraan rekrytointijärjestelmästäsi. Tekstiviestillä voidaan myös nopeuttaa rekrytointiprosessia, koska sen lisäksi että tekstiviestit tavoittavat ihmiset, yleensä tekstiviesti luetaan myös muutaman minuutin sisällä.

Tekstiviestin avulla on mahdollista kertoa rekrytoinnin etenemisestä, tiedottaa muutoksista, ohjata lukemaan tärkeitä lisätietoja sieltä kissavideoiden seasta tai kertoa hakuajan jatkumisesta. Ja käyttötapoja löytyy monia muitakin. Ja vaikka tekstiviestin sisältö on rajallinen, ei se tarkoita, että viestin tulisi olla töksähtelevä ja jättää asioita kertomatta. Tekstiviestiin voidaan sisällyttää paljon tärkeää tietoa henkilökohtaisella viestinnällä, tai jos tila ei riitä voidaan ohjata hakijat lukemaan lisätietoja, vaikka sieltä kissavideoiden sijasta.

Kuntarekry-järjestelmästä löytyy mahdollisuus lähettää automatisoituja tekstiviestejä. Saat ominaisuuden helposti käyttöösi ja opastamme sen käytössä alkuun. Älä siis usko meitä, vaan kokeile itse, miten tekstiviestin avulla on mahdollista tehostaa rekrytointeja ja tuottaa parempaa hakijaviestintää.

Lue myös: Tarjoatko hyvän hakijakokemuksen

Ota yhteyttä

Lähteet:
* https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/email-marketing-benchmarks/
**https://www.campaignmonitor.com/blog/email-marketing/2019/01/roi-showdown-sms-marketing-vs-email-marketing/